Cassandra

    Hej, Jag ska läsa upp betyg på prövningar. Jag vill höja upp matematiken. För utbildningen jag vill läsa måste jag ha behörighet för matematik 3b och det har jag redan. Men jag undrar om jag då kan läsa matematik 1a och matematik 2a fast jag läste 1b och 2b på gymnasiet. Kommer jag fortfarande ha behörighet till universitetet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!
    om du i ditt examensbevis betygen i matematik 1b och 2b, kan du skaffa dig högre betyg i matematik 1a och 2a (genom att läsa kurserna på komvux eller genom att göra prövningar) och de högre betygen kommer räknas in i ditt meritvärde när du prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    • : Men om jag inte tidigare läst matematik 1a utan bara matematik 1b. Kan jag bara göra en prövning då eller måste jag läsa kurserna på komvux först? Och ersätts då mitt betyg i matematik 1b till matematik 1a? Och då blir jag fortfarande behörig för jag läst matematik 3b?
    • Anna : Genom att du har godkänt betyg i matte 3 är du behörig till de utbildningarna som kräver matte 3. Det spelar för särskild behörighet inom matte ingen roll om du har betyg i de lägre kurserna eller inte. --- Det spelar inte heller ngn roll om du får högre betyg genom att läsa om kurserna eller genom prövningar. -- I examensbeviset ändras inte någonting. Du skickar examensbevis + de nya betygen till antagning.se och så räknar antagning.se fram ditt nya meritvärde.