Moa
    Hej! Jag slutar det humanistiska programmet nu till sommaren och har därmed endast läst matte 1b. Jag är inte speciellt duktig på matte, och hade tänkt läsa upp några betyg under hösten för att kunna komma in på psykologprogrammet. På psykologprogrammet finns det ett krav om matte 2a/2b/2c. Är det möjligt för mig att då läsa matte 1a och 2a istället för matte 2b? Vill göra detta för att öka chanserna om ett så högt betyg som möjligt :)

    Mvh

    Moa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    det är ok för dig att läsa matematik 2a på komvux.
    Om du på gymnasiet fick godkänt betyg i matematik1b, kommer komvux troligtvis inte bereda dig plats på matematik 1. Detta för att du är i så fall behörig läsa matte 2, om du har betyg i matte 1.

    Dock kan du göra prövning i matte 1a, om du hittar var du kan anmäla dig - och betyget i matte 1a kommer i så fall räknas in, om det är högre betyg än du har i matte 1b i ditt examensbevis.

    Alltså, mitt råd till dig är att du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, söker läsa matte 2a. När du är klar med den kursen, och har lärt dig ännu mer matte, försök hitta var du kan göra Prövning i matte 1a. Får du högre betyg i matte 1a, än du har i matte 1b, kommer det högre betyget räknas in. På så sätt höjer du ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Vänligen
    ANNA