Nathanya
    Jag har tagit studenten. Gick inte ut med så höga meriter, mitt snitt är ca 12 och jag har inte gjort högskoleprovet. Jag har precis börjat läsa matte3b på komvux vilket nu känns extremt onödigt att göra, då jag redan får mina antagnings besked innan mattekursen är klar. Min fråga är om ni tycker att det är värt att läsa denna mattekurs för att höja mina meriter ändå och hoppas på att det höjer mina chanser ändå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nathanya!

    Det är tur att du fick plats på komvux, det är inte alla som får den möjligheten! Så jag tycker absolut att du bör utnyttja den möjligheten - att läsa en kurs på komvux! Många söker i flera år till komvux och får inte plats pga bristande resurser. Eftersom gymnasiet är en frivillig skolform (bara grundskola är obligatorisk), kan inte plats på gymnasiala kurser på komvux garanteras. Du hade tur som fick plats. Det tycker jag du bör vara glad för och utnyttja den möjligheten som du fick till fullo och försöka få så högt betyg du kan!

    Det är alltid bra att ha fler och bättre mattekunskaper, oavsett vilken utbildning eller vilket jobb man vill ha i framtiden. Jag vet inte om matte 3 krävs för behörighet till den utbildning som du söker nu eller som du i framtiden kommer att söka till, men i fall matte 3 inte krävs för behörighet, kommer du att få Meritpoäng>> för godkänt betyg i den kursen (och på grund av att kursen ger meritpoäng, kommer betyget i den även räknas in i ditt jämförelsetal).

    Mitt råd är att du läser på så gott du kan och försöker lära dig så mycket du kan och får så högt betyg som möjligt! Jag vet inte om du känner till en sida www.matteboken.se som är jättebra och jag vill rekommendera den sidan.

    Bästa hälsningar & lycka till i mattestudier och med allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare