Hej Elin!

    Jag undrar två saker:

    1. har du Examensbevis eller Slutbetyg (vad är överskrift på det utbildninsdokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet)?

    2. har du några meritpoäng redan? hur många i så fall? (eftersom du inte läste eng7 eller matte 3, kan du ha meritpoäng genom Moderna språk 3 och 4).

    Svar på din fråga beror på de svar du ger på mina frågor ovan.

    Hörs!

    ANNA

    Det är olika regler för Examensbevis och Slutbetyg.

    Du kan inte ha både och - du har antingen Examensbevis

    eller så har du Slutbetyg.

    Det står som överskrift på det "pappret" (dokumentet) som du fick när du slutade på gymnasiet.

    Om du inte vet vilket dokument du fick när du slutade på gymnasiet, är det då bättre att du tar med det till SYV på Komvux i din kommun. Det är, som sagt, olika regler för Examensbevis och för Slutbetyg.

    Om du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare, har du troligtvis Examensbevis.

    Om du gick ut gymnasiet år 2013 - har du troligtvis Slutbetyg.

    Jag vill inte gissa och det är, som sagt, olika regler för olika typer av dokument.

    Varför jag så gärna vill veta om du har Examensbevis eller om du har fått ett Slutbetyg?

    Det är OLIKA REGLER och i fall du har Slutbetyg och redan har max i merit genom t.ex. Områdeskurserna, kommer du inte få några fördelar i att läsa ännu fler kurser (som du inte sedan tidigare har läst).

    Men om du har fått Examensbevis och inte har några meritpoäng, skulle du kunna höja ditt Meritvärde genom Engelska 7 och Matte 3.

    Det är jättebra att ta med sina betyg till Komvux och träffa SYV där och göra studieplanering. Tyvärr så kan Komvux säga Nej, pga du redan är behörig. Det du vill göra är att läsa kurser för Konkurrenskomplettering och det är inte alla kommuner som tillåter det, pga budget inte räcker till och personer som läser för att uppnå behörighet prioriteras högre.

    I så fall kan du bedriva självstudier och anmäla dig till Prövningar.

    • : Ja, jag har examensbevis, slutbetyg från gymnasiet. Det var runt 2,500 p. Men jag läste extra ämnen som eng 6 och matte 2b. Jag har inte läst språk som franska, tyska eller spanska.
    • : Just måste säga att jag gick på handelsprogrammet men med Högskolebehörighet.
    • : Förlåt det står på papperet från slutbetyget att jag har 2,700 inte 500.
    • Anna : jag har utökat mitt svar till dig, se ovan.
    • : Anna, mitt betyg är examens bevis. Och hur kan jag då göra prövningen? Jag vill verkligen höja mina poäng från 15. Så att jag kan läsa och komma in på socionom. De vill ha helst 17 till 18.
    • Liselotte : Jag skriver nu svar på din fråga! *L*
    • Liselotte : Jag har skrivit ett nytt svar till dig. Jag vill också ge dig info om Prövningar. Mycket kort: en prövning kostar 500 kr. Man förbereder sig genom självstudier. Du har rätt att göra prövning i vilken kommun du vill, men det kan saknas behöriga lärare i vissa ämnen och då kanske det inte blir möjligt att göra prövning i vissa ämnen just i din kommun. Mer info om Prövningar - läs på http://www.fragasyv.se/info/provning
    • Liselotte : Om du uppger i vilken kommun du vill göra prövning (det behöver inte vara samma kommun där du bor eller där du är skriven), kan jag hitta info om hur du kan anmäla dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Om du har EXAMENSBEVIS, då kan du höja ditt Meritvärde på två sätt:

    1) genom att läsa samma kurser som du har i ditt Examensbevis (eller göra prövning i dem) och få högre betyg, då omräknas ditt jämförelsetal

    eller

    2) genom att läsa kurser som ger dig Meritpoäng - och då får du plussa på de poängen och höja ditt meritvärde på det sättet.

    Så, du har helt rätt i att om du får godkänt betyg i Engelska 7, Matte 3 (och högre matte, 4 och 5) samt i Moderna språk 3 och 4 - som du kan få Meritpoäng.

    Helst ska du ha så höga betyg som möjligt i Engelska 7 och i Matte 3 och i övriga kurser som ger dig meritpoäng. Detta pga att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt Jämförelsetal.

    Om du nu har 15.0 och inte har några meritpoäng, kan du genom att få 2,5 meritpoäng - höja ditt meritvärde ganska mycket.

    Genom att få godkända betyg i Engelska 7 och Matematik 3, tjänar du 1,5 i merit.

    För att få max i merit, bör du även tjäna ännu 1.0 i merit. Det kan du göra genom att få godkända betyg i Matte 4 och 5 eller i Matte 4 och Moderna språk 3.

    Även om du får betyget A i både Eng7 och i Matte3, höjer du bara från 15.0 till ca 16.6. Du kommer, alltså inte upp till de poängen som du önskar.

    För att uppnå ditt mål på Meritvärde på ca 17.5 - bör du uppnå max i merit och för det måste du få godkända betyg i fler meritgivande kurser (matte 4, 5 eller moderna språk 3 och 4).

    Ett annat alternativ är att du kombinerar läsa kurser för meritpoäng (eng7 & matte 3) med att läsa upp betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis.

    Du har betyg i 2700 poäng (i 200 poäng fler än behövs för examensbevis). Jag undrar: exakt vilka kurser som i ditt Examensbevis är markerade med "U" = utökad kurs?

    Vi ställer många frågor. :) Det gör vi för att ge dig rätt svar!

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv på Fråga SYV

    Liselotte

    Det är smart att du vill satsa på att tjäna meritpoäng.

    Engelska 7 är en mycket bra kurs för att tjäna meritpoäng, då den ger 1.0 (och de flesta andra kurser ger bara 0.5 i merit).

    För att uppnå så högt betyg i Eng7 som möjligt, är det smart att först läsa om (repetera) engelska 5 och engelska 6. Om du på komvu i din kommun får läsa eng5 och 6 och sedan 7 och Matte 1, 2 och sedan 3 - skulle det vara jättebra!

    På så sätt repeterar du det du redan kan och kan få högre betyg i de kurserna och sedan får du betyg i högre kurser, som eng 7 och matte 3 är. Skulle du få A-betyg i alla dem kurser som jag nämner nu, så är det inte omöjligt att du uppnår ditt mål på att komma upp till mellan 17 och 18 i Meritvärde.

    Problemet är att på de flesta Komvux får man ej läsa kurser i vilka man redan har godkända betyg (pengarna räcker inte till i Komvux budget) och då hänvisar de till Prövningar. Där förbereder man sig genom självstudier och en prövning kostar 500 kr. Skulle du göra prövningar i sex kurser, kostar det 3000 kr. Tyvärr, så är det inte gratis att göra Prövningar.

    Jag läste om att du redan gjorde Högskoleprovet 2 ggr.

    Det är värt att göra HP ännu flera gånger (2 eller 3 ggr till). Statistik säger att man höjer resultatet av HP upp till fjärde eller femte gång man gör provet.

    Om du läser kurser i matte och eng på komvux eller bedriver självstudier, får du bättre kunskaper och troligtvis får bättre resultat på matematisk-logiska delen och i engelsk läsförståelse på HP.

    Jag råder dig, alltså, att både försöka höja dina betyg genom att försöka få högre betyg i de kurser som du redan har betyg i + att läsa eller göra prövningar i kurser för Meritpoäng och samtidigt anmäla dig till HP ännu en gång.

    Du kan öka dina chanser att komma in om du söker till flera orter, helst till alla orter där Socionomprogrammet ges.

    • : Hej! :)
    • : De ämnen som är utökade är svenska 3 och matte 2a/b som jag läste, valde!
    • : Jag bor i Sollentuna, så helst där jag bor men annars går ju rotebro, upplandsväsby också! Visst länken vore bra, har varit hos sy innan men han sa aldrig så mycket om prövningar...
    • Liselotte : Båda dina U-kurser (svenska 3 och matte 2) krävs för behörighet till Socionom och därför räknas de betygen in i ditt jämförelsetal (annars så räknas normalt sett INTE betyg i U-kurserna in i jämförelsetal). Du kan därför även läsa om eller göra prövningar i Matte 2 och i Svenska 3. Det kan vara klokt att läsa eller göra prövning i Matte 2 först och i Matt 3 sen. Jag gissar på att du inte har A-betyg i Matte 2, men jag vet inte. :)
    • Liselotte : Jag utökar nu mitt svar till dig. *L*
    • Liselotte : Har du pratat med komvux i din kommun (där du är folkbokförd)? De kanske kan ta in dig för att läsa Matte 3. Du kan försöka motivera detta med att du har "svagt E" betyg. Om du skulle t.ex. velat söka till Fastighetsmäklare, då behöver du Matte 3 för BEHÖRIGHET och då är det "andra bullar", då har du mycket bättre förutsättningar att komma in på komvux och just LÄSA Matte 3 och inte bedriva självstudier och betala 500 kr. för prövning. Man får ej pengarna tillbaka om man får F på prövningen. Om du har E betyg i matte 2, är det inte alls säkert du får godkänt i Matte 3. Nu har du 15.0 och om du får E i Matte 3, höjer du till ca 15.4 (och inte till 15.5 - detta pga E är lägre än genomsnittet av dina tidigare betyg). Även med Eng7 om vi säger du får A-betyg i eng7, och E i matte 3 - då höjer du till 16.5. Du uppnår, alltså inte ditt mål enbart på det sättet, tyvärr.
    • : Jag sökte på socionom programmet överallt utanför Stockholm men står just nu som reserv. :(
    • : Jag har redan hyfsat bra betyg i engelska 5 och 6.
    • Liselotte : Jag lovar att hålla tummarna hårt för att du ska bli kallad från Reserv! Jag försöker inte övertala dig att inte försöka höja ditt meritvärde. Missförstå mig rätt! :) Jag visar bara på att det som du planerar kommer inte att ge dig den höjningen som du önskar. Då kanske det är smartare att träna på högskoleprovet och göra om HP ännu en gång. HP kostar mindre än en prövning (om det nu är hållbart argument... :). Du kan också se på www.yhguiden.se om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som du fattar tycker för. Känner du till Yrkeshögskola?
    • : Så hur ska jag då liksom läsa söka på komvux. Min förra sy hjälpte mig med att söka till matte 3 och har redan blivit godkänt på matte 3. Men hjälp mig med vad för ämnen jag ska då läsa eller göra prövningen på för högre meriterade.
    • : Godkänt för anmälan
    • : Jag tror jag vill försöka mig på prövning istället. Men tror du att jag ska läsa matte 2 och eng 7 eller 6 på komvux igen då så som du skrev ? Jag vill läsa till socionom vilket jag verkligen önskar. Jag vill inte bara göra HP helatiden och vänta på det igen.
    • : Hur tycker du att jag ska göra? Läsa matte 2 istället för 3 och engelska 6 och 7 på komvux nu i vår? S
    • : Eller göra prövning i ett av engelska ämnena? Jag behörighet råd steg för steg.
    • Liselotte : Läs om alla mina svar (alla utökade också). Jag hade där ett förslag på att du skulle göra allt samtidigt - förbereda dig för HP, och söka läsa på Komvux och i fall du inte får läsa på Komvux, anmäla dig till Prövningar. Om du nu får läsa Matte 3 på Komvux, är det jättebra. Försök läsa Engelska 7. Om du inte får läsa eng7, anmäl dig till prövning i eng7. Sedan får du välja att läsa Moderna språk upp till steg 3 eller Matte 4 - för att få ännu mer i Merit. Ett annat alternativ är att du försöker höja betyg i den kurser som redan ingår i ditt examensbevis. All höjning är bra. Störst höjning är det från betyget E till A. Så om det finns någon kurs i ditt Examensbevis i vilken du har betyget E men du tror att du kan få högre betyg, försök läsa den på komvux. Om du inte får läsa, anmäl dig till prövning.
    • : Ok! Kan man få ta kontakt med dig genom mobil nummer ifall man har någon fråga?
    • Liselotte : Det är väldigt svårt att ge DETALJERADE RÅD - då vi inte vet om du får eller inte får läsa vissa kurser på Komvux. Bäst är det att LÄSA på Komvux. Prövningar är sämre alternativ. Det är svårare att få betyg genom Prövning. Det är lättare att få betyg om man läser kurser på Komvux. Men komvux prioriterar inte sökande som vill höja sitt meritvärde. Komvux prioriterar de som saknar grundskolekompetens och om pengarna blir över, då tar de in folk som helt saknar gymnasiet. Du har gymnasiekompetens och är lågt prioriterad på Komvux, tyvärr. Om du får läsa någon kurs på Komvux, ska du vara jätteglad och lycklig. Det är ett UNDANTAG att man som behörig till högskola, får läsa på Komvux. Anmäl dig till så många kurser på komvux som du kan: men inga nya kurser, förutom Eng 7, matte 3, 4, 5 eller moderna språk - för att inga nya kurser kommer att räknas in i ditt jämförelsetal. Om du inte får läsa på Komvux, hör av dig igen. Då ger vi dig fler råd. Vi hoppas du kommer in från Reserv nu! Om inte, hoppas vi att du får läsa på komvux! :)
    • Liselotte : Nej, man får inte ringa till Fråga SYV. Den här tjänsten = skriftliga svar. Du kan gå och prata med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du får hemskt gärna visa alla våra svar till SYV på Komvux eller välja delar av våra svar som du vill visa. Vi svarar inte i telefon och vi har ingen möjlighet att påverka dina chanser att komma in på kurserna. Vi kan ge SKRIFTLIGA råd i vad vi tycker kan bli till hjälp för dig men sedan är det du själv som bestämmer vilka av våra råd du vill följa. *L* Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer