Andre
    Hallå!

    Jag går andra året på teknikprogrammet och på min skola så har man möjlighet att läsa upptill 3200 poäng, 700 poäng mer än vad man i vanliga fall läser. Jag undrar hur det påverkar mitt snitt (meritpoäng). Som jag har förstått det så söker man in med 2500 poäng till universitetet, kommer mina 700 poäng extra räknas bort? Jag har bra betyg - snittar B i de flesta ämnen men har runt 7 D:n som drar ner mitt snitt. D:na är i "flummkurser" och inte i obligatoriska kurser för ingenjörsutbildningar.

    Min stora fråga är om jag kan ta bort dessa D:n (samt 700 poäng) från mitt snitt när jag väl söker till universitetet. Blev kanske en aning luddigt, men hoppas du förstår frågan och kan besvara den. Tusen tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, utökade kurser som du har läst räknas bara med i ditt snitt om de krävs på sökt kurs eller program på högskolan - är det en kurs som du får meritpoäng för så räknas den dock alltid med i snittet. Du kanske kan diskutera med din Syv på skolan om det finns möjlighet att lägga kurserna så du får så bra snitt som möjligt. /Lena, Syv