Henrietta

    Hej, Jag har läst att det inte är tillåtet att läsa mer än 50hp, dvs 150%.

    Men - vad händer om man läser exempelvis 50hp en termin? Jag har en något komplicerad situation. På min skola är termin 5 valbar, dvs vi kan välja helt andra kurser än studiegången. Min skola avslog allt jag skickade in utom 10hp. Jag ska läsa 15hp enligt studiegången och saknar således 5 ynka hp.

    Jag har även valt att läsa min sista termin parallellt nu under hösten, vilket tillsammans med studiegången och mina tillgodoräknade poäng blir 45hp. Den första kursen enligt studieplanen är en 15hp-kurs, vilken inte gick att bryta ner till 5 hp.

    Nu till min fråga - jag vill läsa de sista 5hp denna terminen och har en 7,5-kurs under handläggning på antagning.se. Har tidigare läst att antagning.se och mitt program på skolan inte "ser" varandra. Vad skulle då hända, om jag valde att ändå ta den sista 7,5-hp-kursen? Jag skulle då landa på hela 52,5hp. Jag skulle däremot även bli klar ett halvår tidigare, något jag kämpat med halva hösten 2019 och hela våren 2020 men fått bakslag efter bakslag.

    Kan man söka dispens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det jag vet är att Antagning.se kan anta till max 45 hp per termin men om man i sin ansökan lägger de nya kurser (som inte ingår i programmet man redan läser) högre upp, och sedan de kurser som ingår i programmet som man redan läser - längre ner, så kan man bli antagen till många fler poäng per termin.
    Detta pga inom programmet har man platsgaranti på varje nästa kurs om man klarade av föregående/underliggande kurser inom programmet.
    Alltså, förstår jag det som så att antagning går uppifrån i din ansökan och antar dig till max 45 hp (om du är behörig och står dig bra i konkurrensen, alltså har tillräcklig merit) men sedan om de kurser som är utöver de 45 hp som är "max" är inom det programmet som du redan läser och där du har PLATSGARANTI då blir du antagen på alla dem också.
    Du får annars kontakta Antagning.se - de har telefontid kl.9-16 på vardagar och tel.nr är 0771-550 720.

    Lycka till!
    ANNA

    • : Hej, tack för förklaringen angående antagning.se. Då jag är registrerad i de kurser som kommer till hösten och inte behövt söka till dem igen, antar jag att antagning.se bara ser de 30hp jag sökt (vårterminen 2021) samt den 7,5-kursen jag la en sen anmälan till. Blir till att ringa dem imorgon och höra mer om hur jag går tillväga med de sista poängen.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!