Martin
    Hej!

    På gymnasiet har jag endast läst en meritkurs, och det är Engelska 7. Jag har för övrigt 1,0 meritpoäng. Jag har läst Moderna språk upp till steg 2 på gymnasiet och jag undrar då om jag får läsa steg 3 och 4 så jag uppnår de max poäng (2,5) som man får ha? Jag har för närvarande 2450p på mitt studieplan och det överstiger redan de fullständiga poängen man ska ha på Komvux.

    Om vi nu utgår från denna hypotes, att jag har läst 2650p på Komvux där jag får minst ett godkänt betyg på Moderna språk 3 & 4, får jag 'byta ut' några kurser där jag inte har så högt betyg i mitt jämförelsetal mot moderna språk 3 och 4? Kan dessa kurser som jag har 'bytt ut' stå som utökat program och då ingår de inte i mitt jämförelsetal?

    Jag är medveten om att man inte får byta ut kurser som är i "Gymnasiegemensamma" ämnen. Om jag istället byter exempelvis Kemi 1 och Biologi 2 mot Moderna språk 3 o 4, kommer det att gå då? Eller måste jag ha Kemi 1 och Biologi 2 i mitt jämförelsetal?
    • Liselotte : Hej Martin! Har du examensbevis redan eller läser du mot examensbevis?
    • Martin : Jag läser mot examensbevis just nu.
    • Anna : Då måste alla gymnasiegemensamma kurser ingå; av de resterande (återstående) poäng måste minst hälften vara kurser som "Får läsas på ditt program" och andra - fria (vilka som helst) gymnasiala kurser. Moderna språk får läsas på många program; så jag ser inte ngt större problem i att ta in Många kurser moderna språk in i exam.bevis från komvux.
    • Martin : Kemi 1 och Biologi 2 ingår inte i gymnasiegemensamma kurser. Kommer det alltså gå att byta ut dessa mot Moderna språk 3 & 4?
    • Julia : Det beslutet får rektor /eller per delegation SYV/ på komvux fatta. Det är inte förbjudet. Å andra sidan, så bör examen från komvux så mycket som möjligt "påminna om examen från gymansiet" och om du redan har godkända betyg i kemi1 och biologi2 och komvux vet om det - så kan de gott insistera på att ta in de kurser som "vanliga kurser" , ej Utökade - detta med hänvisning till att de ingår i NA på gymnasiet, att du redan har godkända betyg i dem och att "Varför ska vi fixa och trixa för att du ska ha högre meritvärde?" typ, så.. . Det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martin,
    du ger i din fråga mycket info men ändå inte tillräckligt. Till exempel så är det väldigt stor skillnad på om du redan har examensbevis eller om du nu läser mot examensbevis.
    I exam.beviset får man inte byta ut kurser på annat sätt än att betyget i matte 1a får räknas in i stället för 1b eller 1c; och betyget i matte 2a får räknas in i stället för 2b eller 2c.

    Det är inte en rättighet att läsa mod.språk 3och4 på komvux; du får söka och se om du får plats på kurserna. Om du läser mod.språk 3 och 4 försök även få högt betyg. Detta för att kurser som ger dig meritpoäng även räknas in i ditt jämförelsetal; det blir högre höjning vid högre betyg.

    Om du redan har examensbevis, kommer kurser i mod.språk vara utanför examensbeviset, men de ger ändå meritpoäng. Och betyg i kurserna räknas i ditt jämförelsetal.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    nu har du förtydligat att du läser mot examensbevis på komvux.
    Komvux gillar att så snabbt som möjligt ge dig examensbevis, så är komvux "färdig" med det. Det ingår inte i komvux uppdrag att se till att de som läser får höga meritvärden. Så fort du uppnår kraven för examensbevis, så kan komvux utfärda examensbevis för dig och vägrar ge dig plats på fler kurser; komvux har ansträngd budget och försöker begränsa läsning av "onödiga kurser".
    Med "onödiga" menas här kurser som du ej 100% behöver för att kunna uppnå kraven för examensbevis och om det är kurser som ej krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning.