Xingyi
    Hade inte fått chans att läsa moderna språk 1.2.3 och modersmål på gymnasiet, kan jag läsa de i komvux och höja mitt snittbetyg?

    Går i teknikprogrammet, läste matte 4,5,sp och engelska 7, har 2500 totalt poäng just nu. Fick inte så bra betyg på de ämnena, folk sa att om man hade mer än 2500 poäng så räknar man bara på de besta betyget som jag har (sant eller falskt?).
    Kan jag byta ut de dåliga betyg mot de moderna språk som jag kommer att läsa läsa?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du får ut Examensbevis när du slutar på gymnasiet, kan inget ändras sedan i det dokumentet. Du behöver sedan höja betygen i de kurserna som ingår i examensbeviset, för att höja ditt meritvärde.

    Om du får ut Studiebevis (alltså inte uppfyller kraven för examensbevis), kan du göra en ny planering - mot examensbevis - på komvux. På komvux är det friare vilka kurser som får ingå i examensbeviset. Om komvux i din kommun kan erbjuda läsa de "rätta språken" som du vill läsa som moderna språk och som modersmål, vet inte vi här på FRåGA SYV. Det måste du fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå. För övrigt, så är det ganska mycket friare regler om vilka kurser som får ingå, men komvux har ofta rätt så begränsat utbud av kurser som de kan erbjuda att läsa. Å andra sidan, kan man försöka hitta var man kan göra prövningar och prövningsbetyg får ingå in i examensbeviset. Till prövning förbereder man sig genom självstudier.
    Vänligen
    Julia