Simon
    Hej syv!

    jag undrar om man kan läsa ett helt nytt språk, alternativ starta på nytt under gymnasiet .Jag vill gärna läsa steg 3, men kan inte göra det nu p.g.a slutat språk

    Kan man då läsa från början steg 1-3 under IB tiden på skolan, eller måste jag läsa på fritiden i någon typ av "komvux" eller vad man ska säga.

    Eller är det ens möjligt????

    2 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, på många högskoleförberedande gymnsieprogram kan du börja med ett nytt språk - du behöver inte fortsätta med ditt gamla om det är det du menar.
    Det kan variera vilka språk som finns tillgängliga på just den IB skola du väljer. Du läser endast sex ämnen på IB-programmet, men det går att läsa ett av dessa som ett tredje språk. Annars går det att välja till extra ämnen (exempelvis språk) så länge du känner att du orkar. /Lena, Syv
    • : Hej Lena, låt oss ta ett exempel, jag har slutat B språk nu i grundskolan, och ska välja IB programmet, detta gör att jag inte kan läsa steg 3 direkt på gymnasiet som andra, jag vill te.x bli behörig till HHS, där kravet är steg 3 i moderna språk, kan jag då läsa från 1-3 på IB programmet?
    Lena SYV på GymnasieGuiden
    ...jag föreslår att du kontaktar det IB-gymnasium du tänker välja för att få den detaljinformationen - den har inte jag dessvärre. Men dom själv kan säkert svara på hur elever som vill läsa språk gör på programmet. /Lena, Syv