Luigi
    Hej!

    Jag har nu avslutat årskurs 1 i sam linjen och har läst Spanska steg 3 och då fått 0,5 meritpoäng. Jag vill inte längre läsa ett modern språk, eller i det här fallet läsa Spanska steg 4. utan jag vill läsa mitt modersmål. Jag har gått på hemspråk sedan sexårsverksamheten ända upp till årskurs 9. Och undrar då om jag skulle få kunna läsa mitt modersmål istället för ett modernt språk? Enda skillnaden är att jag inte får 0,5 meritpoäng för Spanska steg 4 men det gör inget. Det kan jag fixa på annat håll.

    Går det att göra så?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Luigi!
    Ett språk (t.ex. arabiska, turkiska, somaliska m.fl) kan man läsa som Modersmål eller som Modernt språk (det är två olika kursplaner och olika behörighet för lärare). Det finns lärare som får undervisa i samma språk som Modersmål och som Modern språk - och finns det på din skola en sådan behörig lärare, då kan du läsa ditt modersmål som Modernt språk. I så fall borde kunna få Meritpoäng - i fall du får betyg i t.ex. Moderna språk 4 (i ett språk som är ditt modersmål).
    Den lösningen skulle vara den mest fördelaktiga för dig, tycker jag.
    Allt hänger, alltså - på om behörig lärare finns i "rätt språk".

    En annan lösning är att du läser Modersmål i stället för Moderna språk, dvs just MODERSMÅL 100 p. Det går att göra så, ja. Det som kan bli svårt - att få ihop schemat för dig och så det viktigaste: finns det behörig lärare i just "rätt språk"?

    De frågorna bör du ställa på din skola. Be om att boka tid med SYV för att diskutera din Studieplan. Ni måste i så fall revidera din Studieplan.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    Hej igen!
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    där förklaring finns om att Modersmål & Moderna språk är två olika ämnen.

    Lättare/svårare kurser - Modersmål kontra Moderna språk? vi tar Arabiska som exempel. En person som har Arabiska som modersmål behöver inte träna uttal, men det behöver den som läser arabiska som moderna språk (en svensk eller en norsk eller en fransman/kvinna som börjar läsa arabiska som vuxen, behöver lägga mycket tid på uttal). Det är en aspekt i detta. En kurs Modersmål - innehåller ofta kunskap om "dialekter" i det språket (om det finns dialekter eller varianter) men det gör det inte en kurs Moderna språk (där lär man sig "huvuddialekt" eller den "officiella dialekten" - beroende för vad det är språk: vissa språk har många dialekter och andra - inga alls). Beroende på om man har ett språk som modersmål eller inte - så upplever man olika svårigheter. Ännu ett exempel: på sitt modersmål kan man pRATA bra, men inte alls säkert att man kan skriva bra (stava rätt), därför läggs det inom Modersmål mer "krut" på skrivandet (stavning) än på den muntliga delen (konversation). I Moderna språk läggs det lika mycket vikt på "pratande" och på "skrivande" för att man kan lika lite i de båda delarna.

    Jag försökte förklara att ingen av de kurserna är "generellt svårare" allmänt, utan det beror på just ditt personliga förhållande till just det språket.

    Du kan göra så här: få reda på din skola om det finns en behörig lärare i både Modersmål och i Moderna språk (i "ditt språk"). Om det inte finns båda möjligheter, då har du inte ngt. val. Du tar det alternativet som finns.

    Om det finns val, kan du samråda med läraren i det "aktuella språket": berätta om just ditt förhållande till språket och det liknar mer Modersmål eller Moderna språk. Om du befinner dig "precis mittemellan" - dvs är det lika mycket Modersmål som Främmande språk för dig, då skulle jag välja läsa det som Moderna språk (för Meritpoängs skull).

    Du skriver att du kan "fixa" Meritpoängen på ett annat sätt. Det är bra att du kan det. Tänk på att kurser som ger Meritpoäng räknas också in i Jämförelsetal och du vinner på att ha högre betyg i de kurserna.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : okej! tack men skiljer sig MODERSMÅL 100 p från att läsa moderna språk 4 (mitt hemspråk)? Då är det väl samma kursplan, dvs. Spanska steg 4 och mitt modersmål steg 4? är modersmål steg 4 svårare/Lättare än MODERSMÅL 100p? Tack!
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Tja! tack så mycket! modersmål passar mig mycket bättre. har ju sedan sexårsverksamheten ända till åk 9 gått på modersmål lektioner osv. jag pratar till och med bara mitt hemspråk hemma osv så jag kan flytande och har ett asgrymt ordförråd o hela det köret bara det att jag har svårighet med att t.ex. skriva en berättelse. så den skriftliga delen är den svåraste annars är allt annat jätte lätt. Alltså jag skulle kunna diskutera andra världskriget på arabiska, har inte svårt o göra det osv. MEN! jag tror det är smartare att jag läser det som modernt språk. dels för meritpoängen men också att det ser ut som att jag kan mer! MEN! en fråga till! Jag är rätt så säker på att min skola inte har någon lärare som kan mitt modersmål men då går man ju bara till en annan skola. Så är det med andra skolor i stockholm. Alla elever som t.ex. läser Arabiska samlas i thorildsplan eller kungsholmens gymnasium osv. så jag har väl rätt (enl. lagen/skolverket/liknande) att byta till mitt hemspråk ÄVEN fast jag inte kan undervisas i min skola utan i en annan skola? TACK! :)
    • : Jag går i en friskola i stockholm.
    • Mikael : Du måste prata med ansvariga på din skola. Det kan finnas varianter i detta. Jag kan skriva en lång komplicerad förklaring med massa exempel på varför du kan få ett Nej på din skola ... men det kanske inte är någon "vits" med det. "Bottom line" är att Rektor på din skola får svara på din fråga. Ställ en fråga till SYV på din skola. Det kan gå bra direkt. Du kan få svar om att det inte är några problem. Men du kan också få svar att Rektor får besluta. Sedan väntar du på Rektors beslut. Om det blir ett Nej, kan du fråga VARFÖR? och försöka argumentera, men det kanske inte hjälper. Det kan alltså bli ett Nej. Det är dyrt att köpa utbildning på en annan skola. Kommunala skolor går ihop och agerar som en skola - hjälper varandra. Om det finns flera fristående skolor (av samma ägare) i Sthm, som har lärare i arabiska - kan det lösa sig på det sättet. Du skulle redan innan du sökte till just den skolan, få reda på om du skulle kunna läsa arabiska. Du valde skola utifrån det som skolan lovade dig. Har den lovat att du skulle få läsa arabiska? Grundskola är obligatorisk och "rättighet för folket", men ej gymnasiet. Det är helt frivilligt att gå på gymnasiet. Så krasst är det så: är man inte nöjd med gymnasiet, kan man sluta. Punkt och slut.
    Läs alla kommentarer