Bayan
    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet och har beslutsångest om mitt val av språk. Jag läste Franska som moderna språk i 9an och fick ett A, jag läste också mitt modersmål och fick ett A. Nu på gymnasiet valde jag Franska som moderna språk. Min skola erbjuder mitt modersmål som moderna språk och jag vet inte om jag borde läsa mitt modersmål som moderna språk eller franska som moderna språk. Om jag har förståt rätt så kan jag inte få poäng om jag läser mitt modersmål som modersmål och inte som moderna språk vilket betyder att jag inte har någon nytta av att läsa båda. Stämmer det eller kan jag läsa båda och få poäng för båda. Dessutom så har jag för mig att i 3an så kommer man få välja "extra" kuser och få poäng för de såsom Franska 5, engelska 7 och matte 5 tror jag. Om jag läser mitt modersmål som moderna språk kan jag också få de 2.5 meriten genom att läsa den 5e kursen alltså Arabiska 5. Hoppas du förstår vad jag menar och att jag inte har gjort det för krångligt.
    Mvh
    Bayan
    • Anna : Vilket program och inriktning går du på gymnasiet nu?
    • Bayan : Jag går natur inriktning natur
    • Mikael : I din gymnasieutbildning ingår En kurs inom ämnet Moderna språk som Obligatorisk. Men moderna språk får även läsas som programfördjupande på ditt program. Inom Individuellt val finns plats för 2 språkkurser. Men hur schemat på din skola ser ut och hur många kurser moderna språk (förutom en som är Obligatorisk) som du ska kunna läsa - måste du få svar hos SYV på din skola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är skillnad mellan "vanliga gymnasiepoäng" och MERITPOÄNG (extra-poäng). Var god läs info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Att ha Meritpoäng är frivillig.
    För examensbevis behöver du 2500p. som = tre års-studier på heltid. Och av dem max 10% får vara F-betyg, resten måste vara godkända betyg; i annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis.

    Om du har lätt för språk, vinner du på att ha så många språkkurser i ditt examensbevis - som möjligt, för att du kan få högsta betygen (A) i dem och med det kommer ha högre meritvärde, vilket är en stor fördel i fall du efter gymnasiet kommer söka till högskoleutbildning.

    De extra (merit-) poängen kan du få på flera olika sätt; läs gärna noga all info som finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Vilka valbara kurser du får läsa - är det i mångt upp till din gymnasieskola att svara på. Beroende på vilket program du läser, ingår det olika antal obligatoriska språk-kurser.
    Många ggr kan man läsa språkkurserna som programfördjupning, också.
    Om du svarar vilket program (och även inriktning - i fall det är HU-programmet) du läser, kan jag förklara om det finns obligatoriska språkkurser för dig.
    Hur som helst, kan man få max merit-(Extra)poäng för språkkurserna på det här sättet:
    för engelska 7 En meritpoäng
    för moderna språk 3och4 1,5 meritpoäng.
    Totalt är det max 2,5 meritpoäng som en person kan ha.
    Även högre mattekurser ger också meritpoäng.
    Om du ej kan läsa både Arabiska 3 och Franska 3 (kanske p g a de lektionerna går samtidigt) får du välja det språket som du hellre vill läsa. Annars borde det inte vara omöjligt att läsa båda kurserna.