halloj
    Hej!

    Om jag inte kommer in på biomedicinprogrammet med mina betyg, kan jag då gå molekylärbiologi och sedan välja biomedicin, eller hur går det till?

    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om man inte kommer in på ett högskoleprogram, kan man hoppas att man kommer in på en kurs och man kan satsa då på att sätta ihop kurser till en kandidatexamen. Huvudämne måste utgöra minst 90 hp (högskolepoäng) = heltidsstudier á tre terminer. Resterande 90 hp får vara andra kurser - inte vilka som helst men som ändå inte behöver vara exakt just "Biomedicin" utan kan vara "kringliggande" kurser/ämnen.

    Om jag förstår dig rätt, så vill du helst läsa ett program. Om det är så, sök programmet i första hand och på flera olika högskolor (om du kan flytta till utbildningsort). Men som lägre prioriterade alternativ sök även kurser i biomedicin, företrädesvis kurser som ger på heltid under en hel termin.

    När du är inne på en kurs, råder jag dig söka upp en studievägledare som jobbar på institutionen och diskutera hur det blir bäst att gå tillväga om du ska sätta ihop kurser till kandidatexamen. Efter kandidatexamen kan man, som regel, söka jobb direkt eller söka påbyggnadsutbildningar som på sikt leder till att man kan bli forskare på området.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering! Stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare