Tim

    Jag har lyckats bygga upp ett stort intresse för psykologi och kommit till kännedom att psykologiprogrammet kräver "straight A's" och jag sitter här och grubblar med mina mediokra betyg från gymnasiet. Min fundering är om och vad man kan ta sig an för att kvalificera sig in på någon form av psykologiutbildning. Är det psykologiprogrammet som gäller som grund eller finns det alternativ ni rekommenderar för att omfatta samma intresse? Beteendevetenskap osv.? Jag har studerat idrott och hälsa på ett Riksidrottsgymnasium och vill gärna kombinera det med psykologi (idrottspsykologi).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tim,
    eftersom yrket psykolog är i Sverige ett yrke som kräver legitimation (som utfärdas av socialstyrelsen), så måste man ha examen från psykologprogrammet (annars kan man inte få psykolog-legitimation). Det finns psykologprogrammet med inriktning mot idrottspsykologi. Men utbildningarna till psykolog i Sverige är mycket populära med många sökande med höga meriter. Om ditt meritvärde är lägre än det som brukar ge plats på psykologprogrammet, gör högskoleprovet, är mitt råd. Gör högskoleprovet flera gånger. Försök också höja ditt meritvärde.
    Annars så kan du se om du vill söka någon kurs i psykologi eller försöka hitta någon "liknande utbildning" som t.ex utbildning till beteendevetare med huvudämne psykologi, eller psykologisk coach, men den vägen blir man, i Sverige, inte en psykolog. Du får också gärna titta på yrket Lärare i psykologi.