Julia

    Hej! Jag gick ut naturvetenskapliga programmet på gymnasiet med ett studiebevis & kompletterar nu mina betyg på komvux. Det jag har kvar nu är en 100 poängs kurs. Hade jag nu kunnat läsa naturkunskap 2 på komvux som min sista 100 poängs kurs? Trots att jag läste naturvetenskap på gymnasiet? Är sedan tidigare godkänd i kemi & biologi, ej godkänd i fysik.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia!
    jag tror inte rektor på komvux godkänner att du skulle ta med kursen Naturkunskap 2 in i ditt examensbevis tillsammans med kurser i kemi och biologi. Saken är den att Nk2 innehåller delar av kurserna kemi1, fysik1 och biologi 1 och det blir i så fall en överlappning, alltså delvis är det samma innehåll i kurserna och det får man inte ha i samma exam.bevis. Ytterst är det dock till rektor på komvux att säga "sitt". Men jag tror som sagt inte det kommer igenom.
    Mitt förslag är att du läser och den kursen ska kunna ingå tillsammans med kemi och biologikurserna i samma examensbevis.
    Prata annars med SYV på komvux i den kommunen där du ska ta ut examensbevis. SYV-en kan ta din fråga till rektor och så får du svar om huruvida du får ta in en viss kurs i ditt examensbevis.
    Hälsningar
    Peter