angelina
    Hej!
    Jag undrar om det är möljigt att söka till tekniskt basår eller läsa naturvetenskpaligt basår fysik 2 igen om man har läst naturvetenskapligt basår matematik 4, biologi 2 och kemi 2 och blivit godkänd förutom på fysiken. Sen undrar jag om det är möjligt, hamnar man då i urvalsgrupp 1 eller 2?
    • Julia : angående urvalsgrupper BI, direktgruppen och BII, kompletteringsgruppen... Om det är så att du efter gymnasiet redan har Kompletterat, genom att läsa på ett basår, så kommer du ändå att prövas i BII, kompletteringsgruppen, oavsett ännu fler studier på basåret eller på komvux eller på en folkhögskola... Om du genom endast gymnasiestudier, på ungdomsgymnasiet, inte var behörig, utan behövde komplettera - då är det Kompletteringsgruppen som gäller för dig.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Anelina,
    om du menar naturvetenskapligt basår på Högskola/Universitet - så är det "förutbildningar" som varje lärosäte bestämmer över själva. Varje höskola/universitet kan bestämma att sluta erbjuda basår /vilket också har hänt... /. Varje lärosäte kan också självmant bestämma vilken särsild behörighet de kräver eller om de tar in sökande som redan har godkända betyg i någon kurs som ingår i basåret - det är, alltså, en fråga till just en specifik högskola eller ett specifikt universitet. Det går inte att ge ett generellt svar som gäller i olika situationer.
    Vänligen
    L.

    Liselotte