Bakomflötet123

    Jag syftar alltså inte på gemensamma kurser som alla på gymnasiet läser såsom svenska 1, engelska 5 eller matematik 1. Jag syftar på kurser som ingår på ett visst program som exempelvis bild och form/CAD. Kan man byta dessa mot exempelvis psykologi och höja sitt betygssnitt? Känner att jag inte alls vill söka utbildningar som jag nu är behörig till, jag vill åt ett helt annat håll har jag märkt:(

    • Milla : Har du gått ut gymnasiet med examensbevis?
    • Bakomflötet123 : Jag kommer med största sannolikhet gå ut gymnasiet med ett exmensbevis. Vad gäller då?
    • Milla :

      Ingenting i examensbeviset kan ändras - man kan inte ta bort eller lägga till kurser. För att höja meritvärde behöver du höja betygen i just exakt samma kurser som redan finns i ditt examensbevis (med undantag inom matte - om du har betygen i matte 1b eller 1c och 2b eller 2c eller 3c, kan du göra prövningar i a-spåret i matte, alltså få högre betyg i matte 1a, 2a och 3b och de nya betygen kommer räknas in i stället). Jag kommer nu också utöka mitt tidigare svar till dig.

    • Milla : Gymnasiekurser i psykologi krävs inte för särskild behörighet till någon svensk universitetsutbildning och de ger inte heller meritpoäng, därför kommer inte de betygen räknas in.
    • Bakomflötet123 : Hade tänkt att läsa historia 2 för behörighet till ekonomutbildningar, går inte det då? Med tanke på att inget får ändras...
    • Milla : Har du hittat ekonomiutbildningar som kräver Historia 2? Det har inte jag sett förut. Till ekonomiutbildningar på svenska universitet krävs (som särskild behörighet) godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b (vad jag vet i alla fall). Skicka gärna snabblänk där det står att his2 krävs som särskild behörighet till en utbildning.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i en kommentar till din fråga bad jag dig svara ang.om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller studiebevis eller om du ännu inte gick ut gymnasiet? det är flera olika situationer och olika regler gäller för de olika situationerna. Om jag ska beskriva i detalj vad som gäller för varje situation, blir svaret mycket långt (och krångligt), så uppge gärna detaljer kring just din situation. Viktigt att veta om du fick Examensbevis eller ett annat dokument när du gick ut gymnasiet. Bra om du kan uppge vilket yrke du siktar på att jobba inom i framtiden eller vilken utbildning du vill komma in på efter gymnasiet.

    Tack för att du förklarade i en kommentar till din fråga om att du kommer (troligtvis) få examensbevis i slutet av årskurs 3 på gymnasiet. Ingenting i examensbeviset kan ändras. Du kan inte ta bort eller byta kurser. Nya kurser som inte finns i ditt examensbevis kommer bidra med sina betyg endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Exempel: en person vill söka ekonomiutbildningar eller fastighetsmäklarprogrammet på universitetet men inte i sitt examensbevis har godkänt betyg i matte 3. Hen läser matte 3b eller 3c på komvux eller gör prövning i den kursen. Betyget i matte 3 kommer räknas in TILLSAMMANS MED alla de kurser som redan finns i examensbeviset från gymnasiet. Samma person läser även psykologi och filosofi, geografi och högre kurser i samhällskunskap (t.ex för att komma upp till heltid för att få studiestöd från CSN) men betygen i de kurserna kommer in räknas in och kommer med det inte påverka meritvärde.Vi säger att samma person söker senare till socionomprogrammet för att hen ej kom in på ekonomi- eller fastighetsmäklare och här kommer matte 3 (b eller c) ge meritpoäng som en "högre mattekurs" och det betyget räknas in (men nu av en annan anledning).
    Har man högskoleförberedande gymnasieexamen från gymnasiet kan man (teoretiskt sett men i praktiken är det svårt att få plats på yrkesutbildning på komvux om man redan har "gymnasiekompetens") få ett nytt examen, från komvux, denna gång Yrkesexamen (i vilken man kan ha kurser som ger både grundläggande behörighet till högskola-universitet och även många kurser för särskild behörighet till olika universitetsutbildningar).
    Alltså, i examensbeviset är kurserna "bundna" och inga kurser kan tas bort elle läggas till inom det dokumentet.

    Studie- och yrkesvägledare