Emma

    Om man bygger en egen examen inom något ämne. Kan man läsa de tre stegkurserna på olika lärosäten? Till exempel svenska A på södertörns högskola svenska B på uppsala universitet och svenska C på södertörns högskola igen? Är det upp till varje lärosäte att bestämma eller finns det gemensamma riktlinjer?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma!
    om ditt mål är att få ut kandidatexamen, blir det upp till det lärosäte där du läser kandidatkurs och tar ut examen - att bestämma vilka kurser som kan tas in. Problemet med att läsa Svenska A, B och C på olika lärosäten kan vara att kurserna kan i viss mån "överlappa" varandra, alltså att vissa moment läses i 2 kurser, och då missas det "något litet" -- så du kommer i värsta fall inte kunna ta in en av kurserna i kandidatexamen (poäng kommer att fattas och du kan inte få ut examen).
    Det rekommenderas att läsa "de 3 stegkurserna" på samma lärosäte, detta för att vara säker på att inga "överlappningar" sker. Men du kan också ha tur och om det lärosäte där du vill ta ut examen bedömer att det är OK, då är det ok, det är en bedömning som lärosätet gör när det blir dags för dig att ansöka om kandidatexamen.
    Prata med studievägledare på den institutionen där du senare vill ta ut kandidatexamen.