Milla SYV på FrågaSYV

    Det kan bero på vad det är för en kurs och varför man vill läsa den ... prata med personal på komvux om det. Du kan också ringa skolverket på 08-52733200 och förklara vad som hände och ställa din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Mitt fel, borde förklara tydligare! Det gäller kurserna fysik 2 och kemi 2 var och en på 5 veckor under sommaren. Vilket var lite tuff med tanke på hur omfattande de kurserna är. Tyvärr var jag tvungen (om jag får säga så) att ta de på 5 veckor för att de fanns inte under 10 veckor på sommaren. What ever fick jag inte klara kursen o fast jag försökte men fick ändå F på båda kurserna. Nu hörde jag att man inte kan läsa om en kurs på komvux om man har redan fått F-betyg! Det är bara prövning som gäller!??

    • : P.s. Jag läser gymnasiekurser på komvux för att samla gymnasie exam.
    • Anna : Förutom komvux kan man även söka till folkhögskolorna. Det spelar ingen roll vilken kommun man är folkbokförd om man söker till en eller flera folkhögksolor. Kika på det alternativet - om det blir så att komvux ej tar in dig på fysik 2 och kemi 2.
    • Anna : Saken är den att i reglerna står det att komvux får endast ta in på en kurs på gymnasial nivå "om den sökande har förutsättningar att klara av kursen med godkänt betyg". har man precis fått F i kursen, görs ofta bedömning att man ej har förutsättningar att klara av kursen; i alla fall som det är "just nu". Det är ganska vanligt att komvux vill vänta i 1 år innan de tar in på samma kurs, i vilken man tidigare fått F betyg. På det året kanske man har lärt sig mer inom andra ämnen och/eller motivationen och andra omständigheter har ändrats...
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, bra att du förklarade vilka kurser på komvux du menar och vad som hände.
    Examensbevis kan du uppnå även utan betyg eller med F betyg i de kurser som du nämnde... men om du behöver de kurserna för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning, så måste du - för att bli behörig - få godkända betyg i dem.

    Om komvux inte vill ta in dig på samma kurser igen (och varför det kan bli så, har jag förklarat i min kommentar till din fråga), kan du antingen söka till en eller flera folkhögskolor, försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar eller försöka hitta en annan högskoleutbildning du vill söka, där fysik och kemi 2 ej krävs för särskild behörighet.

    Att det är tufft att läsa fysik 2 och kemi 2 på fem veckor...

    men det är studier "på heltid" inte mer...

    Skulle du få läsa varje av de kurser på 10 veckor - skulle det motsvarat studier på halvtid.

    Och den krassa sanningen är att i fall man inte klarar läsa de ämnena på heltid och få godkända betyg, så kanske man ska välja någon annan inriktning på sina studier och ett yrke som inte kräver högre kunskaper i fysik och/eller kemi.

    Alla vi är olika på olika sätt och våra styrkor ligger inom olika kunskapsområden. Alla kan inte få högre utbildning inom de naturvetenskapliga ämnen... och behöver inte få det heller.

    Jag känner inte dig och kan inte säga vad du bör satsa på för yrke och utbildning.

    Bra om du kan boka tid med SYV på komvux och diskutera det - vid ett eller flera samtal.

    Vänliga hälsningar och lycka till!
    ANNA

    Om du läste fysik 2 och kemi 2 på sammanlagt fem veckor, dvs ej 5 veckor per kurs, utan båda kurser på samma fem veckor - då läste du på 200% av studietakt (2 heltider och studieinsats på ca 80 timmar per vecka krävdes) - då förstår jag att det var "mission impossible", men då är det komvux "fel", kan man säga - varför gav de dig plats på 2 heltider samtidigt? Det argumentet kan du använda för att få komvux ge dig ännu en chans.