Nora
    Hej! Jag funderar på att läsa om första året på gymnasiet, och om det är möjligt? Detta är bakgrunden till min situation och fråga: Jag skulle först flyttat utomlands och gå klart gymnasiet där efter att jag läst klart åk 1, sam, på gymnasiet. Skrev därför ut mig från gymnasiet och utbildningen. Nu ser det ut som att jag ska stanna i Sverige, och undrar om jag kan läsa om åk 1 på gymnasiet här? Anledningen till att jag vill läsa om är att jag inte fick så bra resultat som jag velat, på grund av ett jobbigt år med personliga problem. Jag hade minst godkänt i alla ämnen men undrar ändå om det är möjligt för mig att gå om åk 1, även om jag tekniskt sett borde gå åk 2 till hösten. Hur gör jag i så fall? Ett scenario som kan bli är att jag börjar på gymnasium utomlands, men vill hoppa in i en åk 1 klass i Sverige in på terminen, går det? Eller finns det möjlighet att bara läsa om vissa kurser (trots att jag fått godkänt i dem)? Helst läser jag om alla kurser, dvs hela åk sam på annan skola än den jag gick tidigare.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nora,
    du beskriver en situation då du hade p g a vissa omständigheter inte kunnat få så bra betyg som du annars har kapacitet att uppnå.
    Du har fått E-betyg i alla kurser och med det är behörig att gå vidare till högre kurser och även blir behörig till utbildningar på eftergymnasial nivå.

    Om man är behörig /för det räcker det med E-betyg/, kan man göra Högskoleprovet och använda resultat av det för att konkurrera om platsen på högskolan/Universitetet.

    ***
    När vet du om du flyttar utomlands eller inte? Hur lång tid kommer du att läsa utomlands?
    ***
    Du kan boka tid för samtal med kurator på din gamla skola för att diskutera om synnerliga skäl föreligger i ditt fall. Det finns speciella fall som kräver speciella lösningar.
    Det finns kuratorer/ungdomssekreterare inom Socialtjänsten också, som du kan prata med. Ring till kommunväxel (där du är folkbokförd) & be om direkt tel.nr eller om att bli kopplad till ungdomsgruppen på Social kontoret.

    I fall man bara vill läsa kurser för att höja betyg, så får man inte per automatik rätt att göra det.
    En annan sak som man måste tänka på: finns det lediga platser i den skolan på det programmet (och i rätt årskurs) där du vill gå?

    När du förra året fick plats på gymnasiet, bokades det plats för dig i tre år på just den skolan & det programmet, där du fick plats.
    Att hoppa in mitt i årskursen kan vara problematiskt men om skolan har lediga platser & är beredd att göra anpassningar, kan detta gå vägen.

    Jag vet inte vilken ort du bor på, skickar en länk http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium där du kan hitta kontaktuppgifterna till alla gymnasieskolor. Ta kontakt med den skolan där du vill läsa för att få reda på om de har lediga platser och kan ta emot dig som elev.

    Du får gärna återkomma med fler uppgifter, då kan vi kanske hjälpa dig mer.

    Hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV