Ellen
    Får man läsa om godkända kurser som man har läst på en annan gymnasieskola?
    • Anna : Menar du - om man byter till en annan gymnasieskola?
    • : ja precis
    • Anna : Det är rätt komplicerat... och beror många ggr "på..." exakt hur situationen ser ut. Jag ska försöka förklara - men det finns många Olika situationer och även i liknande fall kan det bli rätt Olika lösningar på olika skolor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    vi känner inte till din situation och vet därför inte exakt vad du menar när du ställer din fråga.
    Om du menar - vid byte av gymnasieskola, är svar "Det beror på..".
    Om du menar - läsa kurser på en annan gymnasieskola medan du är elev på din gymnasieskola - är svar tyvärr Nej.
    Vänligen
    ANNA

    "Beror på" - vid byte av gymnasieskola... Vad beror det på?
    Satta betyg gäller tillsvidare. Även F är ett betyg och kan ingå i ett examensbevis.

    Vid byte av skola är "huvudlinje" att ge eleven möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis på kortast möjliga tid; inte att ge eleven så högt meritvärde som möjligt. Å andra sidan, har eleven rätt att läsa på heltid (bl.a för att inte förlora studiebidrag från CSN).
    Om skola har möjlighet att erbjuda läsa andra kurser (som passar in i schemat) på de håltimmar som uppstår, när klassen läser kurser i vilka eleven, som bytt program, redan har betyg - gör skolorna i första hand det. Dock är det ofta så att sådan möjlighet ej finns; då blir det ofta - de facto - så att eleverna får gå om, läsa om kurser (inte för att det är elevens rättighet att läsa om kurser utan för att det är en rättighet att läsa på Heltid på gymnasiet).

    • : Jag har läst kurser på en annan gymnasieskola än vad jag går på nu, jag undrar om jag får läsa om den pga jag vill höja betyget?
    • Anna : du har rätt att läsa på heltid. Elever har inte rätt att läsa om kurser pga de vill ha högre betyg. De facto blir det dock så att eleverna läser alla eller en del kurser i vilka de redan har godkända betyg (för att annars kommer de inte upp till heltidsstudier) och i fall man har flera betyg i samma kurs, är det högre betyget som gäller.
    • : Jag läser just nu på korr & jag har betyg från en annan gymnasieskola som jag vill höja då jag vet att jag kan bättre men jag undrade om det finns en chans att de låter mig läsa om dom
    • Anna : Om du utan "omläsning" ej kan komma upp till heltidsstudier - det är i detta fallet som du kan kräva läsa om en eller flera kurser, men om du utan "omläsning" erbjuds möjlighet att läsa på HELTID, kan du inte kräva läsa om samma kurser. Givetvis kan du fråga på Korr och ansöka om att läsa vilka kurser du vill. Dock bedömer jag möjlighet till att det blir ett Ja som väldigt liten. Detta pga det är resurskrävande att ge "mer undervisning än behövs" (låter hemskt... men att ge undervisning kostar pengar och det är orättvist mot de elever som ej får läsa om, fast även de vill det ... resurser kommer i så fall ej räcka för att utbilda Nya elever, om alla som önskar höja sina betyg skulle få undervisning... och om du får - varför inte alla andra som också vill samma sak? Och resurserna är ju tyvärr begränsade...).
    Läs alla kommentarer