Veronica

    Jag var jättetrött på skolan när jag gick på gymnasiet och när jag läste upp mina betyg på en folkhögskola och har insett nu att mina betyg är alldeles för låga för att komma in på högskolan + att högskolan inte är möjligt för mig att läsa, då jag i så fall behöver extra stöd vilket jag inte kan få. Så jag vill helt enkelt läsa upp mina betyg ifrån början! Skrota mina gamla betyg och börja om från början, finns det möjlighet till det? Vilket blir det bästa sättet?

    • Mikael : Om du på gymnasiet fick ut ett Slutbetyg, då kan du inte få ett nytt. Om du inte fick ut ett slutbetyg utan Samlat betygsdokument, så kan du göra planering mot ett slutbetyg (eller examensbevis) med SYV på komvux. På en folkhögskola kan man få omdöme om grundläggande behörighet med "betyg" i form av en siffra upp till 4.0 som är högsta möjliga omdöme.
    • Mikael : Du skriver om att du vill komma in på högskola. Jag vet inte vilket yrke du tänker på; och det stämmer att vissa yrken går ej jobba inom utan en högskoleutbildning men många andra yrken går alldeles utmärkt att jobba inom med andra former av utbildningar än på högskola-universitet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,
    boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Som regel kan man inte "skrota" sina tidigare betyg, utan de gäller tillsvidare. Om det finns särskilda omständigheter (diagnoser, svåra sociala omständigheter eller dylikt) så kanske kan undantag göras i så fall, men jag kan inte lova att det kan bli så i ditt fall, utan det beror på.
    Vilket yrke siktar du på? Vad vill du jobba med?
    Kika på yrkesbeskrivningar - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. I de flesta yrkespresentationerna finns också info om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.
    Vänligen
    Julia