Julia SYV på FrågaSYV

    hej U,

    det är inte förbjudet att läsa en kurs en gång till, även om man har godkänt betyg i den kursen.

    Å andra sidan, så har man inte automatiskt rätt att läsa om en kurs, om man redan har betyg. Svar på din fråga beror, alltså, på vad den skola där du läser har för inställning på den "punkten".

    Som gymnasieelev har du rätt att läsa på Heltid och att få läsa de kurser som ger dig rätt att Uppnå kraven för Examensbevis.

    När man byter skoIa eIIer program (eIIer både och samtidigt...) då ser SYV på den nya skoIan över din studiepIan: vad du har för betyg redan och vad du behöver för att kunna uppnå kraven för Examensbevis. Om du redan har godkänt betyg i matt 3, då behöver du inte Iäsa samma kurs igen. Å andra sidan, om din skola inte kan erbjuda dig läsa någon annan kurs (i vilken du inte redan har betyg) på de timmar som din nye klass läser matte 3, då kommer du att ha "håltimmar" och läser på deltid.

    För deltidsstudier får du inte Studiebidrag från CSN. Det är därför ofta elever läser om kurser, för att gå med sin klass på alla lektioner som klassen går, för att inte få deltidsstudier och förlora rätten till studiebidraget från CSN. Om du får flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV