Ida
    Hej!
    På handelshögskolan så är ett av kraven att ha minst betyg C i matte 3b eller 3c. Min fråga är då, om jag läser matte 3b i gymnasiet och skulle få lägre än betyg C, kan jag då läsa om kursen på någon vuxenutbildning senare i livet och försöka uppnå betyg C? Eller får man inte läsa samma kurs 2 gånger?

    Tack på förhand! Mvh/ Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    det är olika hur komvux i olika kommuner gör. I vissa kommuner får man inte "konkurrenskomplettera" dvs läsa kurser i vilka man sedan innan har godkända betyg, men just i detta fallet skulle jag råda ansöka om undantag (rektor på komvux kan bevilja undantag) - för att i detta fallet är det inte "konkurrenskomplettering" utan du vill uppnå behörighet (för du inte är behörig med lägre än C i betyg).
    I fall det inte blir möjligt att läsa på komvux i just din kommun, finns det ett annat sätt: anmäla sig till Särskild prövning. Det kan kosta exempelvis 500 kr. per kurs och det är självstudier med eller utan handledarhjälp som man bedriver fram till prövningen. Betyg från prövningen är lika mycket värt som ett vanligt betyg.
    Just i matte finns det hjälp att få på www.mattecentrum.se och titta även in på www.matteboken.se

    Ett råd till dig: i början av kursen Matte 3 på gymnasiet - be om samtal med matteläraren och berätta att det är extremt viktigt för dig att få minst C i betyget (för annars så blir inte du behörig). Det är helt OK att säga så till läraren. Du ber ju inte om att få högre betyg än du förtjänar. Du ber om återkoppling med jämna mellanrum om hur du ligger till och i fall du riskerar att hamna på D-betyg, vill du veta det så fort som möjligt för att vidta åtgärder - läsa mer. Säg till läraren att du kommer att satsa fullt ut & göra ditt bästa.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig!
    Önskar dig det bästa!
    Anna SYV