Emil
    Hej!
    Jag går nu första året på teknikprogrammet och jag har ansökt till estetiska musiklinjen till sommaren. Jag kommer förmodligen in och går då om ettan med dom som är ett år yngre än mig.
    Syv på min skola säger att jag kommer få läsa om kurserna om rektorn bestämmer det.
    Min fråga är då: Vad är en bra anledning för att jag ska få läsa om kurserna?
    Det är nått jag verkligen vill för att komma in i klassen socialt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Du har rätt att läsa på heltid, bl a för att vid deltidsstudier, förlorar du rätten till studiebidraget från CSN. För skolan är det svårt kunna erbjuda dig andra kurser på de timmarna som din klass läser kurser där du redan har betyg. Därför blir det i praktiken så att man läser om vissa kurser även om man inte behöver. Om din skola säger att du inte skall läsa om kurserna, kan du då kräva att du får nya kurser och just på de timmarna som blir "heltimmar" för dig, vilket är nästan omöjligt att fixa. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Hej
    • : Härligt o höra! har varit mycket strul med om jag har möjlighet att göra om kurserna som jag gör nu :)