Robert
    Hej!

    Gick ut 2an förra året men ville byta inriktning och då börja om 2an.
    Hade över godkänt i alla ämnen, men intresset blev annat.
    Hade då slutbetyg i tex samhälle,historia och idrott.
    Måste jag då läsa dessa ämnen ännu en gång trots godkända betyg?
    Är nöjd med betygen jag fick i ovanstående kurser.
    Kan jag inte bara fortsätta läsa denna nya inriktning med dess nya kurser, utan dem gamla kurserna?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Robert!
    Om du fick godkända betyg i kurserna, så gäller de betygen och du måste inte gå om samma kurser.
    Tänk på att du måste läsa på HELTID om du vill ha Studiehjälp från CSN, vid deltidsstudier har du inte rätt till Studiehjälpen.

    Om du går om kurser i vilka du sedan tidigare har godkända betyg, har du möjlighet att få högre betyg.

    För att uppnå gymnasieexamen, måste du ha minst 2500 poäng och alla obligatoriska kurser måste du ha godkända betyg i.
    Så svar på din fråga är: nej, du behöver inte gå om kurser som du redan har godkända betyg i.

    Jag råder dig boka tid hos en Studie-& yrkesvägledare på din skola för att diskutera om möjlighet finns att ge dig plats på andra kurser, som du inte har läst innan, så att du får heltidsstudier och möjlighet att lära dig nya saker.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV