Felicia
    Hej!
    Jag är född -97 och tog studenten förra sommaren. Jag började alltså skolan ett år tidigare än alla andra. Jag fick tyvärr F i Svenska 3 och har därför ingen giltig gymnasieexamen (jag läste både samsam och sambet så det blev lite stressigt...). Jag har nu planer på att söka in till juristlinjen till våren efter att ha jobbat utomlands ett år. Problemet som då uppstår är att jag måste läsa om Svenska 3, men jag är för ung för att läsa på komvux.

    Hur ska jag gå till väga? Finns det någon annan typ av skola jag kan läsa om Svenska 3 på? Jag måste läsa på distans då jag arbetar på olika orter varje vecka och jag vill helst kunna läsa färdigt kursen så fort som det bara går. Alltså vill jag att det ska fungera som komvux på distans med studietakt 100%. Är detta möjligt? Hjälp?!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej FeIicia,

    Har du varit på komvux i din kommun och fick svar att du är för ung för komvux? Du borde kunna Iäsa på komvux trots att du inte är 20 år än. Detta pga du har 3-årig utbiIdning från gymnasiet. Även om du inte har Examensbevis, tar komvux in om man har Studiebevis. Du har väI fått Studiebevis från gymnasiet?

    Jag förestår att du går pratar med komvux i din kommun. De borde ta in dig. På heItid Iäser man en 100 poängskurs på fem veckor.

    Om du ska söka tiII högskoIa tiII våren, måste du göra ansökan senast 17 okt2016, och sedan KompIettera med betyg senast 1 dec 2016.

    Alternativet tiII att läsa på komvux är Prövning. Prövning skuIIe du kunna göra på din gamIa gymnasieskoIa - eIIer på komvux, eIIer i en annan kommun. Man behöver inte var skriven i kommunen för att kunna göra Prövning. Avgift för prövning är 500 kr.

    Komvux, om du vill Läsa kurs där, är det i den kommunen där du är skriven. Men om du söker prövning, då speIar det ingen roII var du är skriven, du kan söka göra prövning i andra kommuner.

    Ang. distans, så finns det oftast distans och/eIIer FIex studier i aIIa komvux, men det är egentIigen fråga tiII just din komvux, vad de kan erbjuda och när.

    HäIsningar

    MikaeI SYV