Hejsan, som reglerna ser ut nu, så är gymnasielärare behörig även på grundskolans högstadiet, år 7-9, i samma ämnen som hen är gymnasielärare för. :)

    • Sia :

      Så det spelar ingen roll om jag pluggar inom gymnasieskolan jag kan ändå ta examen för att kunna jobba inom högstadiet? Måste man gå hela programmet då asså 5,5 år för det?

    • Anna : Man utbildar sig till gymnasielärare och får då behörighet att arbeta på gymnasiet och samtidigt (automatiskt) får man behörighet att i samma ämnen undervisa på högstadiet. Känner inte till att man kan förkorta utb.till gymnasielärare för att endast få lov att arbeta som högstadielärare, men fråga gärna studievägledare på lärarutbildningen.