Elev
    Hej!
    Jag fick F i alla ämnen förutom 3 i 1’an på gymnasiet pga byte av linje. Jag funderar på att ta mig vidare till 2’an ändå och läsa klart 2’an och 3’an. Sedan läsa upp mina betyg från 1’an på komvux.

    Funkar detta? Är det svårare att komma in på högskola om man har läst på komvux? Läste det någonstans nämligen, att man hamnar i en annan urvalsgrupp?

    Tack för svar!
    • Anna : Jag ser att du är 17 år, har du nyss fyllt eller blir du 18 år snart? Det frågar jag pga jag har ett förslag: Allmän kurs på en folkhögskola. Man måste vara 18 år eller "nästan 18 år" för att kunna påbörja allmän kurs på en folkhögskola. Där läser man mot gymnasiekompetens (omdöme om grundläggande behörighet).
    • Elev : Jag har precis fyllt 17. Vad menas med detta? Är det bättre än komvux?
    • Julia : På komvux kan du börja från 1 juli det året du fyller 20 år eller efter 3 år på gymnasiets nationella program. På en folkhögskola skulle du kunnat börja utan att ha gått 3 år på gymnasiet och 2 år tidigare än du skulle kunnat börja på komvux. Det är därför vi tänkte att du kan fundera på det alternativet. Vad som är "bättre" för just dig: komvux eller folkhögskola - kan vi inte säga, för vi känner inte dig. Miljö på folkhögskolorna är annorlunda och skiljer sig också från en folkhögskola till en annan. Du skulle kunnat gå på öppet hus eller studiebesök till ett par folkhögskolor, om du vill - då vet du sedan mer om det studiealternativet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    i de ämnena i vilka du fick F blir det svårt (kanske omöjligt) att hänga med och få godkända betyg - på grund av förkunskaperna krävs som du troligtvis inte har, för att annars skulle du fått godkända betyg. Vi rekommenderar läsa om årskurs 1 och kanske på ett annat program, på ett program som passar dig bättre. Det är extremt sällan som det händer att eleven får godkända betyg i år2 och 3 om hen fick många F i år1. Och i så fall skulle du behöva läsa om hela gymnasiet, på komvux - alltså läsa i 3 år på komvux mot examensbevis. Det är alltså bättre (i alla fall vad vi rekommenderar i första hand) att gå om år1 för att du ska skaffa dig bra grund för att sedan läsa år 2 och 3 och klara de studierna med godkända betyg.

    Som direktsvar på din fråga om du efter gymnasiet kan på komvux läsa kurer i vilka du får F på gymnasiet, så är svar: troligtvis ska du kunna göra det, men 100%garanti på att få plats på gymnasiala kurser finns inte. Det är endast grundskola som i Sverige är obligatorisk skolform och andra studier kan inte garanteras, för att de är frivilliga och erbjuds "i mån av möjlighet".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV

    • Elev : Hej Julia! Tack för svar! Hur vet man om det är möjligt att läsa de gymnasiekurser som man vill? Ska jag höra av mig till komvux och fråga?
    • Julia : utbud på komvux kan ändras tills det blir dags för dig att söka. Så, vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda idag spelar för dig ingen roll, för du kan ju inte börja på komvux nu - du är för ung. Sedan kanske du också skulle flytta i framtiden eller i alla fall flytta din adress, och det är i den kommunen där man är folkbokförd som man läser på komvux. Därför känns det inte aktuellt att du skulle fråga på komvux. Vidare är det så att även om en kurs finns i utbudet på komvux (i princip) och du söker så vet du först när ansökninsperioden går ut om du kommer in - detta pga komvux har begränsade resurser och måste i första hand prioritera ge plats för folk som saknar grundskolekompetens, sedan kan det bli så illa att väldigt lite pengar finns för att ge utbildning på gymnasial nivå och inte alla som söker får plats. I så fall kan du söka till nästa termin, och till nästa och till nästa... och hoppas på att någon gång pengarna räcker även för att ge gymnasiala kurser.