Sara

    Hej jag tänkte läsa några kurser på komvux bara för att få csn då jag är arbetslös och studerar ej. Men min fråga är, får man göra det? Och hur mycket poäng måste man klara för att inte bli återbetalningsskyldig? Kan jag läsa flera kurser samrisigt och få mer csn för de? Tänkte ta bort en kurs 5 veckor och få csn för de. Men om jag tar 2 ämnen får jag dubbel csn för de då?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag tror du menar att du vill få Studiemedel (från CSN). Man kan inte få mer studiemedel än för maximalt Heltidsstudier (detta även om man i praktiken läser på mer än heltid).
    Heltidsstudier = 20 gymnasiala poäng per vecka, alltså ska man läsa en 100-poängskurs på fem veckor eller två 100-p kurser på 10 veckor.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, du fick redan svar från Mikael SYV. Det Mikael svarade - stämmer bra.
    Jag vill dock fylla på lite: du skriver om att du vill studera för att få inkomst (i första hand på grund av att du annars inte har inkomst), men det är inte riktigt meningen att man ska läsa för att få inkomst under studietiden, utan tanken med Studiemedel är att man ska ha råd att studera. Och studera ska man för att lära sig något yrke eller för att få mer allmän Kunskap (alltså inte för att man ska få studiemedel).
    Antal veckor under  vilka man kan få studiemedel är inte obegränsad. För mer information kontakta gärna CSN som jobbar med frågor kring olika typer av studiestöd.

    Studie- och yrkesvägledare