Nellie

    Hej! Jag är en 18-årig tjej som tar studenten nästa år, 2021. Jag går det samhällsvetenskapliga programmet och kommer gå ut med 2500 poäng. Jag funderar dock numera på att möjligtvis läsa ekonomie kandidatprogram i Lund senare. Problemet är att jag inte har behörighet, då jag inte läser Ma3b. Jag vill gärna läsa denna kursen så fort som möjligt efter studenten. Stämmer det att jag måste vänta tills året jag fyller 20 år, eller kan jag börja tidigare? Det ultimata för mig hade varit att redan börja på höstterminen 2021. Om detta är möjligt, innebär det att jag redan kan söka till ekonomie kandidatprogrammet till våren 2022? Eller hur lång är en Ma3b utbildning på komvux och finns det många möjligheter till distansundervisning? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie!
    du kan börja på komvux kort tid efter det att du tar examen från gymnasiet. Söka till komvux kan du under våren och om komvux i din kommun har sommarkurser i matte 3b, kanske du kan läsa den kursen under sommaren. Om man läser på heltid tar det fem veckor att läsa matte 3b.
    Ansökningsperiod till högskoleutb.med start våren 2022 lär bli under hösten 2021(brukar ligga från mitten på sept till mitten på oktober).
    ang.distans på komvux - är det en fråga till den kommunen där du är folkbokförd. Du kan hitta info på din kommuns hemsida om hur kursutbud ser ut eller hur du kommer i kontakt med komvux. Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd, kan vi hitta rätt webbplats och skicka snabblänk till dig.
    Vänligen
    Julia