Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ribal.
    om du får ut examensbevis nu, till sommaren, från din gymnasial utbildning och läser sedan (på komvux) kurser för särskild behörighet, då kommer även kurser som du behöver för särskild behörighet tillsammans med alla andra kurser, räknas in i ditt jämförelsetal. fysik 1 och matte 3 betygen kommer inte räknas in, men fysik2, kemi1 och matte 4 kommer räknas in (om det är de kurser som krävs för särskild behörighet).
    Inget i ditt examensbevis kommer att ändras, utan alla kurser från examensbeviset kommer räknas in + även de kurser utanför examensbeviset som ger särskild behörighet (eller ger dig meritpoäng) kommer också räknas in.
    Däremot, om du kompletterar på högskolenivå eller på en folkhögskola, då kommer du sedan söka med det meritvärde som du hade i ditt examensbevis från gymnasiet men prövas i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du har Kompletterat och utan komplettering inte var behörig).