Adam

    Hej Jag är elev som går i nian och ska söka till el och energiprogrammet. Jag vet att man får läsa grundläggande behörighet till högskolan (engelska 6 och svenska 2 och 3). Därefter så kan man söka till tekniskt basår. Då behöver man också särskilda behörighet (matematik 2 a/b/c). Hur gör man i den här fallet, kan man läsa också särskilda behörighet (matematik 2 a/b/c) medan man går i gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i yrkesprogrammen, t.ex EE, ingår som obligatorisk kurs inom ämnet matematik endast Matte 1a. Ofta kan man läsa Matematik 2a som en valbar kurs. Om du får godkänt betyg i matematik 2a blir du behörig (vad gäller matten) till de utbildningar som kräver matte 2a/2b/2c - för att det räcker med godkänt betyg i en av kurserna.
    Garantera kan man tyvärr inte att alla elever på alla yrkesprogram ska få läsa matematik 2a, men ofta är det möjligt. Men om du inte ska få läsa matte 2a på gymnasiet, kan du på komvux, på heltid, läsa den kursen på fem veckor.
    vänligen
    Julia