Sandra
    Hej, jag funderar på att välja samhälle med inriktningen beteendevetenskap efter 9:an. Jag har tänkt att sedan kanske vidareutbilda mig till psykolog. Jag är dock osäker på om det är rätt utbildning för mig. Har hört att det är ganska mycket med presentationer och retorik om man går samhälle. Men jag är en blyg person och avskyr just: presentationer. Det är något jag kan få ångest över, och därför undrar jag om detta verkligen skulle vara rätt linje för mig?
    • Anna : Vill du försöka överkomma det "hindret" att du inte vill/kan prata inför grupper?
    • : Det skulle självklart kännas skönt att överkomma hindret, jag vet dock inte hur?
    • Liselotte : Har du pratat med kurator på din skola om det?
    • Anna : Tips: kontakta Maria Kaikkonen - SYV [email protected] - du kan ställa dina frågor om studier på Thorens gymnasieskola i Örebro direkt till Maria. ;)
    • : Tack för tipset! Det ska jag göra :)
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    att inte vilja eller kunna prata inför grupper kan bli ett stort hinder, som begränsar dina framtida möjligheter till studier och ditt yrkesval. Därför är det bra att försöka överkomma det.
    Du skriver i din kommentar att du vill göra det men vet inte hur.

    Jag är inte expert /och SYV-ar är överlag inte experter på just hur man ska försöka komma tillrätta med det problemet, men jag kan hänvisa dig till dem som är experter - det är i första hand psykologen /du kan få kontakt till en skolpsykolog via skolsköterska på din skola/.
    Jag kan tänka mig att det kan finnas Olika orsaker till varför man inte kan eller inte vill prata inför grupper... och om man inte vet orsaken och inte heller vet grad och omfattning av problematiken, är det omöjligt att ge råd... dessutom, är inte SYV-en expert på just det område.
    Dock tycker jag att det är kanske inte farligt om du testar "i små steg" - små-små steg... att hålla "presentation" först inför din hund eller katt... sedan inför en av dina föräldrar - sedan inför några familjemedlemmar /i grupp/ - kanske börja med 2 st.; mamma och moster... och sedan lägga till ännu en familjemedlem eller en nära vän till dig... så blir det en grupp á 3 personer som du gör en presentation inför.
    Innehåll i presentationen kan t.ex vara det som senast berättades på nyheterna på SVT. eller "vad annat som helst"...

    Du kan också berätta för "din grupp" om det yrket som intresserar dig - Psykolog och/eller om några andra yrken, ex. om Liknande yrken - Psykologilärare >>, Psykologisk coach >> och Psykoterapeut >>. Fakta-info kan du inhämta bl a på www.framtid.se där tusentals yrkesbeskrivningar finns.

    Mitt råd till dig är också att du pratat med din klasslärare/mentor och säger exempelvis att du vill försöka överkomma din blyghet i att tala inför grupper, men att du tycker det är rätt svårt... och du vill därför ta det i små steg; be exempelvis att få göra KORT-KORT "presentation" på 2 meningar - på en klasstimmen... att du "påannonserar" ngt. - eller kanske börjar t o m med att ställa en fråga på en klasstimmen /du och klassläraren kan komma överens om att du ställer en fråga - och då kanske du kan komma fram och ställa dig inför klassen och visa en bild eller visa ngt. annat - och ställa en kort fråga...- det går fort men då har du redan "pratat inför en hel klass"! Jippi! :)
    Och så ökar du på så här - lite i taget... pratar med och inför allt större grupper. När du märker att inget farligt händer, blir du allt modigare!

    Liselotte
    • : Tack så mycket för alla svar, det uppskattas verkligen! Jag ska försöka tänka på allt ni har sagt och förhoppningvis kanske jag övervinner lite av min rädsla tillslut. TACK :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, jag håller med Liselotte och tycker att hennes förslag kan vara bra att du testar och min förhoppning är att det kommer att hjälpa dig, men i min tur har jag också ett förslag: du kan börja "forska i" hur man överkommer sin blyghet och lär sig tala inför grupper. Exempelvis sök info på nätet, fråga på biblioteket efter böcker som behandlar det ämnet, prata med kurator och med lärare på din skola om det... sök och samla info och bra tips överallt du kan komma åt dem.
    Du kommer på så sätt ha bra omfattande material inför ditt Gymnasiearbete /som är obligatoriskt att göra under sista året på gymnasiet/; du kan också i framtiden ha det som ditt specialintresse och det passar mycket bra om du ska jobba som psykolog, men även kan komma till användning inom många andra yrken. Exempelvis kan du i egenskap av lärare eller kurator eller skolsköterska hjälpa de framtida grundskoleelever att överkomma samma eller liknande svårigheter som du själv upplever att du nu har.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    mitt råd till dig blir att du givetvis vinner mycket på att försöka övervinna din rädsla av att tala inför grupper, men att du samtidigt också tar kontakt med de gymnasieskolorna som intresserar dig - kanske i första hand med kurator på de gymnasieskolorna och frågar om det vore möjligt att gymnasieskolan visar förståelse för dina svårigheter och antingen aktivit ska hjälpa dig att överkomma dem och/eller anpassa undervisning för dig så att det blir frivilligt för dig att göra de presentationerna som måste göras... En skola har rätt att göra rätt stora anpassningar, om de vill. Problemet är dock att det är rätt besvärligt för skolan... för det finns olika elever med olika svårigheter och önskemål; just du ej vill eller kan prata inför grupper; andra elever blir kanske mycket frånvarande pga sjukdom... eller har grav dyslexi och/eller andra svårigheter.
    Egentligen ska varje skola anpassa undervisning till varje elev, är tanken... men i praktiken går det inte att göra det.
    Men om du både försöker träna upp din förmåga att tala inför grupper och samtidigt också försöker få svar från de gymnasieskolorna inom pendlingsavstånd från där du bor, om vilka skolor som är beredda att anstränga sig extra för att göra anpassningar för dig - då gör du allt du kan för att ordna så bra skolgång för dig själv på gymnasiet som det går att göra.

    Du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går med ditt gymnasieval! Fråga syv håller tummarna för dig!

    Vänligen och LYCKA TILL!

    Mikael SYV