Elev
    Jag går första året på naturprogrammet med inriktning natur. Jag vill jätte gärna läsa samhällskunskap 2 i 2:an då jag har tankar om att bli ämneslärare i samhällskunskap. Problemet är att det verkar som att jag får läsa kursen på komvux. Jag frågade om jag kunde hamna med en klass på skolan som läser ämnet men det är tydligen inte möjligt och jag vet inte riktigt varför. Jag vill verkligen slippa läsa samhällskunskap på komvux och göra prövning i det då jag lär mig bättre med andra. Vet inte än vilka kurser som finns till individuella val men jag vill läsa kursen på gymnasiet då jag redan är van vid högt tempo och det känns onödigt att ta examen utan kursen för att sedan behöva läsa den senare. På min skola finns enbart naturprogrammet med naturinriktningen. Vad kan jag göra jag har redan förklarat att jag behöver den för att kunna bli behörig Samhällslärare. Är fortfarande intresserad av Matte och No men jag vill ha samhällskunskap som ett av mina ämnen. Vad kan jag göra som gör att jag läser kursen på gymnasiet och slippa göra prövning/ta igen på komvux?

    Tacksam för all hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam!
    Du skriver "På min skola finns enbart naturprogrammet med naturinriktningen." Jag förstår det som så att det på din skola erbjuds endast inriktning NaturvetenskapNA, stämmer det? Och i så fall: det säkraste är för dig (i den situation du beskriver) att byta till en gymnasieskola som erbjuder inriktning Naturvetenskap och Samhälle där du garanterat kommer läsa kursen Samhällskunskap 2 (för att det är en inriktningskurs och med det - en obligatorisk kurs), vilket du kan se i Programplanen för NA>> Den kursen, Samhällskunskap 2, är även inriktningskurs på SA, på inriktningen Samhällskunskap och på inriktningen Beteendevetenskap.
    Annars, så går det inte att garantera att du på gymnasiet kan läsa den kursen. Gymnasieskolorna väljer själva vilka valbara kurser de erbjuder. Sedan blir du också beroende av hur många andra elever väljer den valbara kursen, även om den kursen "hamnar" på listan av valbara kurser. En situation kan uppstå att för få elever (kanske t o m endast du) väljer just den valbara kursen och då kan ju inte skola starta kursen (det blir i så fall individuell undervisning för dig och det har inte skolan råd med) eller så ska din skola "tvinga elever", cirka 20 stycken, att läsa kursen som de inte vill läsa? Hur ska det gå till?
    Så länge en kurs är valbar, ej obligatorisk, så går det inte att garantera att kursen kommer starta. Därför är det säkrast för dig att byta till en annan skola där du kommer läsa kursen som obligatorisk och med det har garanti på att få läsa den.
    Inriktning på NA brukar läsas från årskurs 2 och det borde därför gå att inför årskurs 2, på sommaren, byta skola utan att behöva gå om ett år.
    Exempel på gymnasieskolorna som enligt vår information erbjuder inriktning Naturvetenskap och Samhälle på NA:
    Thoren-business-school-helsingborg
    Svalofs-gymnasium
    Procivitas-privata-gymnasium-helsingborg
    Nti-vetenskapsgymnasiet-helsingborg
    Johannes-hedberggymnasiet
    Om huruvida någon av skolorna som du vill/kan byta till har eller kommer ha ledig plats inför årskurs 2, vet jag inte. Det kanske inte skolorna själva vet ännu... men även om ledig plats skulle finnas är inte skola skyldig att ta in en ny elev förbi gymnasieantagningen. Det bästa rådet jag kan ge dig är att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen, att du söker till en gymnasieskola som erbjuder NA/samhälle och på nytt konkurrerar med dina grundskolebetyg (och detta påverkat inte dina studier nu fram till sommaren). Det är din rättighet att söka om via gymnasieantagningen; du måste göra ansökan inom val- eller omvalperioden. Sedan, om du blir antagen, uppvisar du godkända betyg från år1 på NA och måste i så fall bli uppflyttad till år2 och eftersom du kom in på NA/samhälle, så kommer du "hamna" i år2 på just den utbildningen där kursen Samhällskunskap 2 är obligatorisk. Det är bästa förslag jag kan ge dig och om du gör så, finns det inga nackdelar (för att du även om du får besked ANTAGEN till en annan skola, kan ändå välja stanna kvar på din nuvarande skola - du kommer att ha valmöjlighet).
    För gymnasieväljare som söker via Gymnasieantagningen i Helsingborg gäller, enligt de uppgifter jag hittade nu, Omval från 25 april till 15 maj 2023.
    Du kommer behöva få inloggningsuppgifterna/lösenordet till hemsidan för gymnasieval från antagningskansliet. Kontakta personal på antagningskansliet; kontaktuppgifterna finner du nedan:
    Postadress: Gymnasieantagningen i HBG, 251 89 HELSINGBORG

    Besöksadress: Östra Allén 16

    Epost: [email protected]

    Tel: 042-10 47 00 kl 09.30-12.00

    När du kontaktar gymnasieantagningen behöver du inte förklara varför du vill söka om, det är din rättighet. Uppge bara att du vill söka på nytt, till år1 och behöver därför inloggningsuppgifter till hemsidan för gymnasieval. Se till att inte missa göra ansökan innan den 15 maj 2023. Sök till flera gymnasieskolor som erbjuder NA/samhälle; prioritera så att den skola du helst vill komma in på är ditt första, högst prioriterat alternativ.
    Som sagt, finns inga nackdelar för dig att söka om samtidigt som du fortsätter läsa vidare nu, fram till sommaren. Försök få så höga betyg som möjligt i kurserna som du läser nu (för att de kommer ingå i ditt examensbevis).
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Saken är att jag vill inte byta gymnasieskola överhuvudtaget. Jag är nöjd med inriktningen och programmet samt skolan jag går på. Just därför undrar jag om det finns ett sätt för mig att läsa kursen utan att behöva byta skola/inriktning. Därav att jag vill slippa göra prövning eller läsa upp den på komvux. Finns inte det en möjlighet att skolan kan hjälpa mig med min situation?
    • Mikael : Du får fråga på din skola men det är inte elevens rättighet att läsa en icke-obligatorisk kurs. Vi hoppas att det går men det beror mycket på tur.
    • Milla :

      Hej igen. Jo, du fick rätt information av Mikael (se hans kommentar ovan). Gymnasieskolorna försöker tillgodose elevernas önskemål vad gäller valbara kurser men det är inte alltid det går bra. Det är inte förbjudet för en gymnasieskola att köpa en kurs åt en elev på en annan skola men det är väldigt sällan som det görs (därför att det är dyrt, besvärligt och ingår inte i elevernas rättigheter och här kommer det en rättviseaspekt också: om du får hjälp att få läsa en kurs som inte erbjuds på skolan, då borde alla elever som så önskar också få samma möjlighet/hjälp och det blir extremt dyrt och "besvärligt" för skolan). Jag hoppas givetvis att din skola löser det med att ge dig möjlighet att läsa kursen under årskurs 2 eller 3. Ännu en "liten chans" att "fixa" det är om din skola skulle ge dig en chans att göra prövning i kursen men i så fall förbereder du dig (alltså läser kursen) på egen hand. Det är inte heller din rättighet att kräva (i det här fallet) att få göra prövning men du kan i alla fall fråga om det om det skulle bli så att du får besked (inför årskurs 3) att du ej ska kunna läsa kursen. Kunskaperna kan man skaffa sig genom studier på webben/distans t.ex köpa en kurs hos Hermods distans (där får du inte några betyg men du får kunskaperna). Betyget kan du få genom en prövning. Men för att kunna ha en chans att komma in på lärarutbildningen till hösten samma år som du tar ut ditt examen från gymnasiet, måste du hinna göra prövning på din skola innan du går ut årskurs 3. En väldigt liten chans finns också att hinna göra prövning direkt efter det att du gick ut gymnasiet (men det blir extremt ont om tid) - det är mer en teoretisk chans. I praktiken får du inte göra prövningar utanför din gymnasieskola innan du får ut ditt examensbevis eller studiebevis och det brukar ske första veckan i juni och sista dag för komplettering brukar vara i mitten av juni (i år är det 21 juni 2023). Och prövningen består av två delar med cirka 2 veckor mellan delarna... Det är i så fall om din gymnasieskola sätter datum för ditt examensbevis under sista veckan i maj och du lyckas hitta var du kan boka prövnings första del dagen efter det att du fick ut ditt examensbevis (detta för att hinna komplettera din ansökan till lärarhögskolan i tid); jag skriver detta om prövningen för att det finns säkert någon som har lyckats med det och teoretiskt sett, så är det möjligt men i praktiken ska man ha otrolig tur för att det skulle "klaffa". Men om lärarprogrammet som du söker till skulle ha tomma platser när alla behöriga kom in, kommer det öppna för SEN ANMÄLAN och du kan i så fall komplettera med betyg senare, under sommaren. Jag har ännu ett tips! - om samhällskunskap blir ditt andra undervisningsämne, så KANSKE kan antagningsgruppen göra undantag och låta dig komplettera med godkänt betyg i samhällskunskap 2 senare, när du redan läser på ditt lärarprogram. På vissa lärarhögskolor väljer man sitt andra (bi-) undervisningsämne senare och det är först då som särskild behörighet inför det andra undervisningsämnet kontrolleras, och i så fall skulle du kunna läsa samhällskunskap 2 på komvux samtidigt som du redan läser på lärarprogrammet. Det är, som sagt, olika upplägg på olika lärarprogram och upplägget och reglerna kan också ändras innan det blir dags för dig att söka. Men du kan höra med studievägledare på de lärarhögskolorna dit du senare tänker söka till och även med antagningsgrupperna på lärarhögskolorna (de kan i alla fall berätta för dig hur det är hos dem nu... men på sikt kan det bli ändringar... så det är givetvis bättre om du kan bli fullt behörig innan lärarprogrammet börjar).