Maria
    Jag känner att jag kanske vill gå om årskurs 1 på gymnasiet. Anledningen till detta är för att jag har strulat till det ända sen jag började. Jag har varit osäker från början vad jag vill läsa och jag har bytt linjer och skolor 3 gånger. Det skulle kännas skönt att börja om från ruta 1 igen istället för att behöva ligga efter i något ämne som de andra redan har gjort.
    Jag går sam-media just nu och min fråga lyder såhär:

    Om jag läser Ma1b, Svenska 1 och engelska 5 nu i ettan, måste jag läsa de kurserna igen om jag skulle välja att gå om ett år fast byta till en annan skola och kanske byta till ekonomilinjen istället? Tänkte eftersom man ändå läser ungefär samma kurser i ekonomi som samhäll, måste jag ändå läsa om de igen?
    Hoppas du förstår min fråga

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Betyg som du får gäller framöver. Och du behöver därför inte läsa samma kurser en gång till, utan kan ta med de "gamla betyg" in i Examensbevis från ett Nytt gymnasieprogram. Men om du läser samma kurser en gång till & får högre betyg, är det det högre betyget som gäller och tas in i ditt Examensbevis.

    Sedan är det också så att i fall du "hoppar över" de kurser som du redan har betyg i, då läser du inte på heltid och med det ej har rätt till Studiehjälp från CSN. Har du tur, kan du på de "håltimmar" som uppstår - läsa andra kurser som passar in i schemat. Men ofta är det svårt att ersätta alla kurser på det viset, det beror på hur schamat ser ut och man ska ha tur om allt ska "klaffa". Så det får man se sen och "lösa på plats", som det heter.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA