Malin
    Jag håller på att plugga upp lite betyg och undrar om man får läsa spanska 1 på komvux fast man läst spanska i högstadiet? Det är över 12-13 år sedan jag senast läste spanska, och jag minns ingenting, haha.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    det blir upp till komvux i din kommun att ta in dig på spanska 1, nybörjarkurs eller på spanska 2, fortsättningskurs - eller inte. Du skriver "pluggar upp betyg", men spanska 1 och 2 ingår inte i ditt examensbevis (eller slutbetyg), för att du läste ju ej spanska på gymnasiet, på vilket sätt behöver du plugga upp spanska? Jag förstår att man på 12 år glömmer ett språk (i alla fall rätt mycket) om man ej har använt det språket... men satta betyg gäller i alla fall, alltså om du har godkänt betyg från vårterminen i spanska på grundskolan, då anses du ha "godkänt betyg i spanska 2". Som sagt, blir det upp till komvux i din kommun att anta dig eller neka dig läsa lägre kurser i spanska än spanska 3.