Ture
    Hej, jag går nu i tvåan och läste matte 1a förra året. I min utbildning så är det enda matten jag läser och jag har 2500poäng där alla används för att jag ska få grundläggande gymnasieutbildning. Min fråga är då om jag kan få läsa högre matte? Jag tycker matte är väldigt kul och skulle inte ha något problem med att plugga extra.
    Då min rektor inte svarar utan bara ger ursäkter och undviker frågan så ställer jag den här i stället:)
    Kan lägga till att jag i ettan blev lovad att få göra matte 1b genom att jag gjorde 1a första terminen och 1b andra terminen men min lärare blev utbytt och den nya brydde sig inte.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Matte 1a och 1b är i princip samma kurs. De två betygen kan inte användas i samma examensbevis utan det är En kurs på varje nivå. Efter matte 1a är nästa kurs matte 2. Du ska därför be om att få läsa matte 2a men det är inte en rättighet och du kan också bedriva självstudier om du inte behöver betyget i matte 2, utan vill lära dig mer för att det är kul.