GöteborgsFörälder

    Min son funderar på att göra så, for att få komma in på Chalmers. Han har i dagsläget inte så höga betyg. Finns där några sätt att höja sina mattebetyg från gymnasiet? Han har redan gjort högskoleprovet for att höja sina antagningsmöjligheter. Om flera personer har samma poäng när dom söker sig till samma program på Chalmers, spelar det då roll i vilken rangordning dom har sökt? Eller lottas man in?

    • : Det finns garantiplatser till programmen på chalmers för basårsstudenter. Dessa platser lottas inte ut, platserna ges ut beroende på snittbetyget man får under sina basårsstudier. Får man 5or (högsta betyg) i varje kurs har man ett snitt på 5.0. Snitten ändras varje år beroende på eleverna som då går basåret. All statistik går att hitta på chalmers egna hemsida och urvalsgruppen för basårselever heter ZBGAR. Hoppas detta är svar på er fråga:)
    • Anna : Tack Kalle för din kommentar!
    • GöteborgsFörälder :

      Så han kan söka till basår även om han redan har gått dom flesta ämnen på teknisk gymnasium? Kan eller ska han läsa dom ämnen han redan har läst i gymnasiet på basprogrammet? Även om han inte kan höja sitt redan satta godkända betyg från gymnasiet? (Han kan bara höja redan satta betyg genom prövning på komvux, eller hur?)

    • : Yes han kan söka till basåret oavsett vad han gått innan på gymnasiet. Och ja han borde läsa alla kurser på basåret för dom betygen han får där betyder i hans fall ingenting för hans gymnasiebetyg(Just för att han redan läst dom). Men dom är viktiga för chalmers. Han kan alltså inte höja sina gymnasiebetyg via chalmers basårsbetyg. Enda sättet att höja gymnasiebetygen är som du sa genom prövning på komvux. Det viktiga här är att han borde bestämma sig för vad han vill läsa på chalmers efter basåret för många program som tex maskinteknik, kemiteknik, datateknik, IT osv tenderar att ta in alla som klarat basåret(som då söker dom programmen) oavsett betyg. Medans andra som Industriell Ekonomi, Teknisk design eller arkitektur kräver nästan 5or i alla kurser på basåret.
    • Anna :

      Chalmers är en Stiftelse och har en hel del avvikande villkor, jämfört med de "vanliga" lärosätena, t.ex accepterar Chalmers inte meritpoängen vid antagning till basåret. Sedan krävs det att man deltar i hela utbildningen på basåret, även om man sedan innan har godkända betyg i en del kurser "som ingår i basåret" (på tal om kurser som "ingår" så är det bredare och djupare undervisning än på gymnasiet, alltså man lär sig mer inom ämnena matte, kemi och fysik, jämfört med gymnasiala kurser). Nyhet! distansbasåret på Chalmers: så din son kan även som ett av alternativen i sin högskoleansökan söka till distans-basåret (OBS! disans-basåret på chalmers är inriktat mot DATA-utbildningar och det är mycket kortare lista på programmen som man kan söker inom platsgaranti efter distans-basåret). Om distans-basåret på Chalmers: chalmers.se/utbildning/tekniskt-basar-distans

    • GöteborgsFörälder :

      Anna och Kalle! Tack för svar :-)

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • GöteborgsFörälder : Jag kom på en fråga till.... när min son ska söka ska han ju prioritera 1 val osv. Är det dumt att lägga det så som man helst vill även om betygen långt ifrån räcker till? Det kanske försvårar att få en plats på tekniska basåret därför man har lagt det alternativet längst ned?
    • Julia : vi rekommenderar att söka det man helst vill komma in - som första alternativet, högst upp, som alternativ 1. Antagningsgränser bestäms inte på förhand. Antagningsgräns kan ibland gå ner rätt mycket t.ex p g a antal platser på utbildningen utökas, eller om någon liknande ny utbildning startar och sökande "fördelas" då på flera utbildningar och studieplatser. Om man inte komma in på sina högre prioriterade alternativ, ställs man i RESERV på dem och har viss chans att komma in senare, från RESERV. Och då prövas man på det lägre prioriterade alternativet som om det vore det första alternativet.
    • GöteborgsFörälder : Tack för svar:-)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vivianne!
    du frågar bl.a om möjlighet att höja mattebetygen från gymnasiet och man får söka läsa på komvux, men har man redan godkända betyg, brukar det sällan vara möjligt läsa samma kurser igen, då återstår det prövningar. De som inte är gymnasieelever, alltså efter gymnasiet, får man söka göra prövningar i hela Sverige i de olika städer, var som helst. Så du och din son kan leta i hela Sverige var han skulle kunna göra prövningar i mattekurser och i andra gymnasiala kurser om han vill höja de betygen.
    Bra att han gjorde högskoleprovet. Jag rekommenderar göra HP ännu fler ggr, chansen är stor att höja sitt resultat på HP nästa gång man gör HP.
    Sedan frågar du också om "rangordning"ens betydelse för antagning. Jag tolkar din fråga som så att du undrar om det spelar roll att man sökt till Chalmers i första hand eller i "lägre" hand och svaret är att antagning.se prövar till första (högst prioriterat) alternativ först, men om man ej antas, ställs man i RESERV på det alternativet och prövas sedan till andra alternativet som om det vore det första... och så vidare: om man ställs i RESERV till andra alternativet också, prövas man sedan till tredje alternativet som om det vore det första... Det är viktigt att lägga det alternativet som man helst vill läsa som Första, högst upp, för att om man blir ANTAGEN till det, kommer man inte prövas till de lägre prioriterade alternativen.

    Du nämner även "lottning". Vid antagning till svenska högskolor och universitet kan lottning tas i bruk ibland, som "sista utvägen": detta om flera personer som har samma meritvärde eller samma resultat från högskoleprovet konkurrerar om sista platsen på utbildningen (eller om 3 eller flera sökande med samma meriter konkurrerar om 2 sista platserna). Det är inte vanligt med lottning men kan förekomma.

    • GöteborgsFörälder : Tack för svar :-)
    • Anna : Hoppas information du fick blir till nytta. Basåren och basterminerna är för-utbildningar (mitt emellan gymnasiet och högskolenivå...) och vad som gäller för basåren och basterminer på olika lärosäten kan variera ganska mycket. Och när det gäller utbildning på ett lärosäte som inte är ett "vanligt lärosäte" utan som Chalmers som är en stiftelse... då kan ännu fler avvikelser finnas, så det bästa är att läsa vad som står på utbildningens egen webbplats och ställa frågor till de som jobbar på den utbildningen. Vi på FRåGA SYV kan återberätta det vi tidigare fått veta i kontakter med de som jobbar på utbildningen samt ge info om vad som gäller "allmänt". Vi är alltid glada om våra svar blir till hjälp!