Elev

    Hej. Jag står nu mellan valet av natur/natur eller natur/sam (om två dagar) och jag vet inte vad jag ska välja. Jag gillar matten men skulle inte sakna biologi/kem/fysik då mycket. Samtidigt gillar jag geografi och samhällskunskap. Jag vill ha behörighet till eventuella matematik utbildningar senare, men natur/sam verkar roligare och passar mig bättre. Dröm yrket är aktuarie eftersom jag verkligen gillar statistik, sannolikhet osv. Men jag kan också tänka mig något juridikinriktat. Jag fattar att dessa är helt olika men jag har många intressen. Så om någon vet hur jag skulle gå till väga för att ha båda dessa dörrar öppna så skulle jag verkligen uppskatta det. Min beskrivning är kanske lite flummig men all info som ni har skulle hjälpa, tack.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olle!
    Det är bra att du har många intressen! Och du kan förhoppningsvis kombinera flera olika intressen i en och samma utbildning. Det vi vet om yrket Aktuarie berättar vi på https://www.framtid.se/yrke/aktuarie, och du får också gärna kika på några liknande yrken:

    Statistiker

    Demograf

    och

    Matematiker.
    För högre utbildning i matematik, t.ex kandidatprogrammen i matematik på de svenska universiteten brukar godkänt betyg i matematik 4 krävas och den kursen ingår som obligatorisk i inriktningen Naturvetenskap men ej i inriktnignen "samhälle" på NA men allt som oftast kan eleverna på NA/samhälle välja läsa matematik 4 som valbar kurs (och det kanske t o m går att läsa ännu högre matte som Matematik 5 och specialisering som valbara kurser - fråga SYV på din skola om det).
    Om du inte kommer sakna fysik, kemi eller biologi, och gillar de samhällsvetenskapliga ämnen bättre så låter som att du skulle må bra av att välja inriktning NA/samhälle. Förhoppningsvis kommer du kunna läsa även matematik 4 (som valbar kurs); det kan dock inte helt garanteras på förhand (men ofta går det). Annars, så kan du alltid bedriva självstudier i matematik, t.ex med hjälp av matteboken.se och i fall du inte ska kunna delta i lektionerna i kursen matematik 4 på din gymnasieskola, kan du fråga om du skulle kunna göra prövning mot slutet av år3 i kursen matematik 4 (detta för att slippa komplettera efter gymnasiet och direkt kunna söka till universitetsutbildningar i matematik). Det är tyvärr så att det i detta fallet inte kommer ingå i dina rättigheter som elev att göra prövning i matte 4 innan du går ut år3 på din gymnasieskola, men din skola får gå dig till mötes och bevilja prövning (men förhoppningsvis ska det inte behövas, för att jag hoppas du ska kunna läsa matematik 4 som valbar kurs).
    Du kan i Programplanen för NA >>se att Matte 4, 5 och specialisering får läsas som programfördjupning; och 200poäng individuellt val kan inkludera "vilka som helst" kurser. Dessutom kan rektor bevilja läsa en U-kurs (utökat program).

    • Elev : Tack för svaret, det blir nog natur natur för att hålla alla dörrar öppna och för att det verkar lite knepigt att lägga till matte 5 på natur/sam.
    • Mikael : Matte 5 krävs inte för behörighet till någon svensk utbildning men den kursen ger meritpoäng som höjer meritvärde, och är man intresserad av matte, så är det givetvis bra att läsa så mycket matte som möjligt!