Robert
    Hejsan, jag tog nyligen studenten efter att ha gått ekonomisk linje på gymnasiet. Nu är det så att jag vill byta bana helt och läsa till elektriker, finns där någon chans att utbilda sig till det även om man har en gymnasieexamen?
    • : Jag har personlig erfarenhet av att det är mycket svårt (kan t o m vara omöjligt) att komma in på en yrkesutbildning på gymnasial nivå då Komvux säger Nej för man redan har en annan gymnasial utbildning (spelar ingen roll vilken) och AF har också begränsade resurser. På Yrkeshögskola finns det en del bra utbildningar www.yhguiden.se är sidan där alla de hittas men för t.ex. Undersköterska eller Elektriker som är det påbyggnadsutbildningar som finns på yrkeshögskola, dvs man bör redan ha gymnasial grundutbildning, men hur får man den då? Kan bli som "Moment 22" och det är ofta mycket ren tur som krävs ... suck!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Du får söka elektriker utbildning på komvux dock är du mycket lågt prioriterad där p g à du redan har gymn utb.

    Gå prata med arbetsförmedlingen som kan köpa utbildning till dig både på komvux och en privat skola. AF prioriterar långtidsarbetslösa. Som ung, under 25 år, bli du långtidsarbetslös efter tre månader efter det att du skriver in dig på AF.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare