Kskdk
    Hej! Har tankar kring att gå hippologprogrammet på Strömsholm som universitetutbildning. Jag har läst deras sida men förstår inte riktigt. Skulle ni vilja hjälpa mig och säga vilka krav det är på vilka kurser man läst? Alltså helt enkelt vilka kurser krävs för att kunna söka till dom. Tusen tack för hjälp!
    • Liselotte : Är det den här utb. du är intresserad av? - https://stromsholm.com/utbildning/hippologprogrammet/ ?
    • Kskdk : Ja precis
    • Liselotte : Om det ställer att du är 18 år, då gissar jag på att du fortfarande går på gymnasiet och läser mot examensbevis; stämmer det? Se även mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    behörighet till Hippologprogrammet på Strömsholm
    Eftersom det är utbildning på högskolenivå, krävs det GRUNDLÄGGNDE behörighet (den kan man uppnå på olika sätt - t.ex genom Examensbevis med godkända betyg i svenska2,3 och engelska6).

    Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 15:
    • Matematik B
    • Naturkunskap B (kan ersättas av Bi A, Fy A, Ke A)
    • Samhällskunskap A  - detta gäller för de som gick ut gymnasiet året 2013 eller tidigare.

    *****************************

    Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A14 (generellt undantag gäller från kravet på Samhällskunskap 1a2):
    • Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1  - detta gäller för de som gick ut gymnasiet år 2014 och senare.

    *****************

    Naturkunskap 2 kan även ersättas med följande från Naturbruksprogrammet
    • Naturkunskap 1a1
    och dessutom ett av följande alternativ
    • Djuren i naturbruket och Djurhållning eller
    • Djuren i naturbruket och Växtodling 1 eller
    • Växtkunskap 1 och Trädgårdsodling eller
    • Mångbruk i skog samt någon av Skogsskötsel 1 eller Jakt och viltvård 1 eller Fiske och vattenvård 1

    Betygskrav: I var och en av ovanstående kurser krävs lägst betyget Godkänd.

    Om du svarar vilket år du gick ut gymnasiet och vilket program du läste på gymnasiet (och du fick ut Slutbetyg eller Examensbeviset) kan vi svara vad som gäller för just Dig.

    Mvh

    L.

    Liselotte