Alexander
    Hej, går sista året på Estetiska programmet nu och har insett att jag skulle vilja gå Business and Economics på HHS.

    Hamnar då i en lite knepig situation då jag saknar Moderna språk och Matte 3. Jag läste Matte 2b som tillval i 2an och läser Naturkunskap 2 nu i 3an.

    Jag har B i Engelska 6, Historia och C i Samhälle och ska fixa minst C i Svenska 3. Så jag har åtminstonde kraven i de kurser jag kan/har läst änsålänge

    Jag undrar om det är möjligt att läsa till Ma3, Moderna språk 3 på Komvux och sen komma in på HP?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Ja, det är fullt möjligt att komplettera på KOMVUX och göra HP och då har du två chanser - på betyg och på HP. Du kan även fråga på din skola i fall du kan läsa matte 3 och moderna språk detta året - som. Utökade kurser. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    • : Men har jag förstått det rätt om jag behöver ha Språk och Ma3 även om jag gör HP efter som det står som behörighetskrav?
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. Kommer inom mycket kort! *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander!
    Högskoleprovet har oftast inget med behörighet att göra. (Ibland, ganska sällan, faktiskt - ingår HP i Särskild behörighet eller om man vill söka inom kvoten "Alternativ antagning" då måste man göra HP).

    Om det anges att man för behörighet behöver kurserna Matte 3 och Moderna språk, steg 3 - så blir man obehörig om man inte har fått minst betyget E i de kurserna.

    Att göra Högskoleprovet är frivilligt och man kan komma in utan att ha gjort HP. Du har skrivit i din ursprungliga frågan om att du planerar göra Högskoleprovet. Det är alltid bra att göra HP, även om det inte är ett måste - för att det är en extra chans att komma in och för att det kan uppstå en situation när du och en till sökande konkurrerar om en sista plats på utbildningen och då kan valet falla på dig, om du har gjort HP /med hyfsat resultat/ och den andra sökande inte har gjort HP.

    Angående behörighet till Business&Economics på HHS, se här http://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE/antagning/.
    Jag undrar om Matte-kurserna... Se på länken ovan. Matte D motsvarar Matematik 4 i den nya gymnasieskolan. Du har skrivit i din fråga om att du behöver Matte 3. Det ser ut för mig att du behöver Matte 4 /om info- på skolans hemsida stämmer - se länk ovan/. Kontakta HHS med frågan om det räcker med Matte 3 eller om du blir behörig först när du har läst Matte 4 och, dessutom, kräver de för behörighet minst betyg VG /som motsvarar betyg C i den nya gymnasieskolan, efter 1 juli 2011/ i ett antal kurser.
    I fall du skulle haft lägre betyg än C i någon av kurserna som nämns som kurser för särskild behörighet för HHS, räknas du i så fall som obehörig. Lösningen i detta fallet skulle vara att ansöka gå om kurserna på komvux eller göra särskilda prövningar i dem med mål att få högre betyg.

    Vill även tipsa dig om en annan typ av eftergymnasial utbildning - YHutbildnngar. Se exempel här:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/e-business-manager-stockholm
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/business-intelligence
    http://www.yhguiden.se/utbildning/caddie-sport-and-business/sportmarknadsforare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/business-intelligence-utvecklare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/bi-utvecklare

    Det är parallell antagning till högskola & till Yrkeshögskola, vilket innebär att man kan få en utbildningsplats på högskola/Universitet samtidigt som man får en plats på en Yrkeshögskoleutbildning. Om man får plats på båda, kan man välja sedan vilken av utbildningarna som man vill tacka "ja" till.
    YHutbildningarna är oftast kortare än högskoleutbildningar och leder mycket snabbare direkt till spännande jobb.

    Önskar dig allt väl! Återkom om ngt. är oklart eller om du kommer på nya frågor.
    Anna SYV