Kskdk

    Hej! Jag har ett stort intresse av att bli specialist doktorn inom ögon. Går just nu handel och administrationsprogrammet och kommer att gå klart det. Läser till extra matte, och kommer ha med MA2a och ma3b när jag går ut. Jag läser även till sam1a2, nak1b och nak2. Hur ska jag gå till våga för att komma in på läkarlinjen? Ett bas år efter studenten förväntar jag mig, men sen. Hur gör man med tanke på dom stora kraven på betygen

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att komma in på läkarprogrammet kan tyvärr inte garanteras. Det är många som söker med höga betyg. Läkarprogrammet är mycket populärt.

    Mina förslag är:
    att du försöker få så höga betyg i alla de kurser du läser;
    att du gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Förhoppningsvis ska man kunna göra HP hösten 2020 och senare.
    Du får också gärna kika på andra yrken, t.ex på Ögonsjuksköterska och Optiker.