Elina
    Jag står mellan valen om att antingen läsa lönekonsult 1,5år eller om jag ska nöja mig med löneadministration 1 hos påhlmans som bara är en onlinekurs.
    Undrar vad som är bäst? får man jobb även på påhlmans kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elina!

    Vad det gäller en On-line kurs Löneadministration I på Påhlmans Handelsinstitutet, så gäller, enligt deras hemsida, följande:

    En yrkeshögskoleutbildning på 1.5 år = tre terminer, det är ca 60 heltidsstudieveckor - jämför med 30 timmar, så ser du att man får mycket mer utbildning på en yrkeshögskoleutbildning. Dessutom har du under YH rätt att ha studiemedel och självaste undervisning är oftast Gratis. Numera finns det dock några YH med "studerandeavgift" men de är inte så många.

    I fall man inte kommer in på en Yrkeshögskoleutbildning eller av någon anledning inte vill eller inte kan läsa på YH, då är en on-line kurs ett bra alternativ då man får "prova på" vad löneadministration är för någonting. Eller om man redan jobbar med löneadministration men har en annan utbildning (dvs saknar utbildning i löneadministration) då är det också bra fortbildning att gå en on-line kurs. Men jag har svårt att tro att man blir färdigutbildad löneadministratör på 30 timmar. Kankse om man man superduktig, motiverad och får öva mycket på sin arbetsplats eller får praktik hos en verksam löneadministratör... ingenting är omöjligt!

    Löneadministration II, fortsättningskurs på Påhlmans Handelsinstitutet:
    och kursavgift för den är densamma som för Löneadministration I.

    Har man råd och har bråttom eller kommer inte in på en Yrkeshögskoleutbildning alternativt om man jobbar och arbetsgivaren är beredd att betala kursavgiften (som fortbildning för den anställde, t.ex) - då är det ett bra alternativ.

    Men om man vill lära sig ett nytt yrke, i vilket man ej har någon erfarenhet sedan innan och goda möjligheter att få anställning direkt efter utbildningen, då skulle jag i första hand rekommendera en Yrkeshögskoleutbildning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare