Oskar
    Jag funderar på att bli mäklare men känner att en ren mäklarutbildning är för snävt då jag inte är helt säker på att det är det jag vill bli och letar därför efter andra sätt att bli det och samtidigt bli attraktiv på andra marknader.
    Om man t.ex. läser internationell marknadsföring eller en ekonomutbildning (eller grafisk design som också är intressant). Hur behörig eller inte är man efter avslutad utbildning? Finns det kurser att läsa till för att bli behörig eller hur ser det ut?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Oskar!

    Jag gissar på att du menar Fastighetsmäklare (för annars så finns det andra mäklare: aktiemäklare, reklammäklare mm).

    Om du menar Fastighetsmäklare, läs på http://www.fragasyv.se/fragor/vilken-universitetsutbildning-kraevs-foer-att-bli-maeklare-idag-ar-2014 där det är förklarat vilken utbildning som krävs för att kunna registrera sig som fastighetsmäklare.

    Det finns ett tvåårigt program eller så sätter man ihop sin egen utbildning men det tar ändå 2 år på heltid och det är en del ganska specifika kurser som måste läsas för att bli fastighetsmäklare.

    Återkom i fall du menade någon annan sort mäklare.
    Du är också välkommen att höra av sig med andra frågor.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Det finns "färdiga" utbildningar till fastighetsmäklare, se på
    http://www.hig.se/SGFMK en treårig utbildning i Gävle
    och http://www.ltu.se/edu/program/FHFMG/FHFMG-Fastighetsmaklare-1.76705?termin=H15 en tvåårig utbildning i Luleå.

    Man måste inte sätta ihop sin egen utbildning, men man kAN GÖRA DET - om man inte kan eller vill läsa på Fastighetsmäklarprogrammet.

    Den här http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1192&event=17795 kanske är ngt som kan vara av mest intresse för dig, där många dörrar öppnas åt olika håll.

    Se även på http://www.kau.se/utbildning/program/SGFEK
    och på http://www.hh.se/villstudera/ekonomi/programgrund/byggochfastighetsekonomprogrammet180p.65438449.html?ptKod=SGBYF15H

    som kan vara av intresse för dig.

    Med vänlig hälsning & lycka till!
    Milla
    • : Fastighetsmäklare var det jag tänkte på, dock är jag lite intresserad av aktier också..
    • Milla : Är man intresserad av aktier, bör man läsa Ekonomi. :)
    • : Hur som helst så var det just fastighetsmäklare jag tänkte på! Men när du skriver att man ska plocka ihop sin egen utbildning för att bli mäklare och det tar två år, menar du då att det tar två år utöver att ha läst t.ex. civilekonom/ekonom? I sådana fall blir det ju fasligt mycket pluggande den vägen. Men jag vet inte om jag var otydlig när jag skrev, det jag menar är i korta drag: Är det många kurser som saknas om man läser ett (generellt) ekonom eller marknadsföringsprogram eller är det mycket kurser redan inbakade på de programmen som man kan tillgodose till en möjlig karriär inom fastighetsmäklare
    • Milla : Se på länken som jag skickade hur du sätter ihop en egen utbildning till Fastighetsmäklare. I "den fria delen" 22,5 högskolepoäng kan du i så fall välja de kurser som du tror kan ge dig möjlighet att få andra jobb också. Annars så är det ganska "uppstramat" vad som krävs för att kunna registrera sig som Fastighetsmäklare i Sverige.
    • Milla : Du får ta och jämföra de kurser som finns i ett program som du tänkte läsa med de kurser som krävs för att bli registrerad fastighetsmäklare. Det finns jättemånga olika program, där olika kurser finns med. Se på de högskolor där du kan tänka läsa - vad programmen består av för kurser. Det är inte helt standardiserat vad för kurser som ingår i olika Ekonomi och Marknadsföringsutbildningar. Det skulle ta lång tid för mig /och är ganska onödigt i fall du inte kan flytta vart som helst i Sverige utan bara kan läsa på ett eller ett fåtal orter/ att jag skall jämföra innehåll i alla program med det som krävs för att kunna reg. sig som Fastighetsmäklare. Det är mycket bättre du gör det själv. "Själv är bäste dräng" :)
    • : Jag skulle kunna flytta i princip vart som helst, men klart man har lite förkärlek till vissa av dem och jag tackar ödmjukast för all hjälp! Och jag ska definitivt dränga mig fram till rätt utbildning! Tack igen!
    • Milla : Det är svårt på vissa orter att hitta bostad. Det händer ibland, tyvärr, att folk kommer in på en utbildning i t.ex. Stockholm, Göteborg eller Uppsala men ej kan studera då de inte har någonstans att bo och är tvungna att tacka Nej till utbildningsplats eller avbryta sina studier. Vill absolut inte skrämmas, men tycker det är viktigt att påtala att det är mycket sällan som högskolorna erbjuder "boendegaranti" för dem, som kommer in på skolan. När det händer, är det oftast i mindre städer där boendesituation är inte så tuff och man kan även utan skolans hjälp fixa bostad. Om du redan vet allt detta, ber jag om ursäkt för min kommentar. ;)
    • : Tack det är jag helt medveten om men jag är inte den som ger mig i första taget och har jag bestämt mig för något blir det så. Så är det.
    • : Men nu kommer jag troligtvis inte söka varken Göteborg eller Stockholm som primära val. Dock Uppsala ligger pyrt till haha Men där har jag en del vänner som bor så det löser sig på det sättet i värsta fall!
    • : Och tack för infon ändå! Alltid uppskattat!
    Läs alla kommentarer