Marlene

    Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en utbildning till målare på distans eller om det startar någon utbildning till målare i närheten av min hemkommun Tierp. Har varit i kontakt med den lokala studievägledaren men tycker inte att jag fått den hjälp jag behöver. Vet att Hermods har distansundervisning som målare. När jag varit in på de kommuners hemsidor som har ett samarbete med Hermods har jag inte hittat någon information kring den utbildningen. Jag har utbildning inom handels och är förskollärare idag men vill byta bransch. Jag vet inte om det är avgörande varför jag inte får den hjälp jag bett om. Vet inte hur det funkar med ansökan osv mer än att det ska sökas via hemkommunen på något vis. Jag har forskat rätt mycket i det här och försökt att hitta utbildningar på flera olika ställen på Internet. Så min fråga är ifall ni kan hjälpa mig då jag kört fast helt?

    • : Hej! Det var det jag misstänkte att det kunde vara så men då får jag kolla på andra utbildningsföretag. Tack för svaret! :)
    • Mikael : Vilket utbildningsföretag som ger utbildning spelar ingen roll så länge det är komvux som köper utbildningsplatserna och fördelar dem enl.sina regler. Andra som kan köpa utb.plats är Arbetsgivare och AF, arbetsförmedlingen. Tror inte man som privatperson kan köpa plats på gymnasial utbildning till målare men du kan fråga om det om du kan betala.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marlene! är det Byggnads-målare du vill bli? Alltså är det det här yrket som du vill utbilda dig till? I så fall stämmer det att utbildningar finns, förutom ungdomsgymnasiet, - på komvux. Problemet här blir att du har högskoleutbildning och är väldigt lågt prioriterad på komvux. Jag skulle bli mycket glad med också mycket förvånad om du fick gå utbildning på komvux. Varje utbildningsplats kostar pengar och komvux satsar i första hand på de som saknar grundskolebehörighet och i andra hand - på de som endast har grundskola "i bagaget", så alla de som ej läst på gymnasiet och som söker läsa yrkesutbildning på komvux, t.ex till Målare, kommer gå före dig; sedan om det finns pengar i budgeten, de som läst på gymnasiet kortare tid än 3 år, sedan de som har gymnasiekompetens, ... och så vidare. Med avslutad högskoleutbildning har man i princip ingen chans att komma in på en komvux-utbildning. det är i alla fall vår erfarenhet. Det handlar om att de som har mycket kort utbildning ej kan få ngt jobb utan att gå mer utbildning och de som har längre utbildning kan få "något jobb" (och att det är "fel" för dem jobb, kommer tyvärr i andra hand). Så, jag tror tyvärr inte det kommer att hjälpa om du eller vi hittar var utbildning till byggnadsmålare på komvux finns - för att komvux i den kommunen där du är folkbokförd måste i så fall betala interkommunal ersättning till den skola som erbjuder utbildning och det handlar om mycket pengar. Så, om komvux i din kommun inte vill hjälpa dig hitta utbildning, så kommer de inte heller godkänna att betala för din utbildningsplats, är jag rätt så säker på.
    Tips! kika på utbildningar inom andra skolformer än komvux, t.ex inom yrkeshögskola. Du kan börja med att titta på de här yh: yhguiden.se/resultat?Education.text=målare

    Skillnaderna mellan komvux-utbildningar och yrkeshögskoleutbildningar är flera: yh ligger på Eftergymnasial nivå & är statliga, ej kommunala. Det spelar ingen roll i vilken kommun man är folkbokförd. Man kan söka många olika yh samtidigt och välja sen vilken plats man tackar ja till.
    Du kan annars även titta på andra hantverksutbildningar - både inom yrkeshögskola och inom folkhögskola och även inom KKU.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (hela utbudet finns på www.yhguiden.se):

    campus-varnamo/kvalificerad-3-d-printtekniker
    högre-yrkesutbildning-goteborg/industrial-technical-artist-yrgo
    xenter-botkyrka/3d-tekniker
    utbildning-i-hammaroe-ab/tratekniker
    nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas