Hanna

    Hej! Jag tänker söka till läkarprogrammet, men gick samhällsvetenskap på gymnasiet och tänker därför gå naturvetenskapligt basår. För att gå basår krävs det på flera ställen att man har läst matematik 3, vilket jag inte har gjort (har bara läst matematik 2). Om jag läser matematik 3 på komvux, hamnar jag då i en annan grupp än BII sen när jag ska söka till läkarprogrammet? Jag har betygen för att komma in i kvotgrupp BII, så jag vill inte riskera att inte komma in. / Hanna

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du senare ska söka till läkarprogrammet, då har du redan KOMPLETTERAT (studier på naturvetenskapligt basår är också en sort Komplettering), så det kommer inte spela någon som helst roll om du först kompletterar på komvux med matte 3 och sedan kompletterar ännu en gång (med studier på basåret). En eller 2 kompletteringar - kommer inte spela roll.
    Eftersom du ej blev helt och fullt behörig till läkarprogrammet redan på gymnasiet (och det kunde du blivit endast om du hade läst NA/naturvetenskap), så blir det nu, i vilket fall, för dig att prövas i BII, kompletteringsgruppen (detta pga du ej utan komplettering var behörig).

    • : Tack så mycket! Om jag läser matematik 3 på komvux, spelar det någon roll vilket betyg jag får eller behöver jag bara få godkänt?
    • Mikael : För Behörighet behöver du bara få E (godkänt betyg) men när du konkurrerar om plats på basåret kommer betyget i matte 3 räknas in i ditt meritvärde, så du vinner på att ha högre betyg (eftersom det kommer att höja ditt meritvärde).