Hej Sara, för meritpoängen behöver du inte läsa lägre/underliggande kurser i arabiska, om du har tillräckliga förkunskaper och kan klara få godkända betyg i Arabiska 3 och sedan 4. Men komvux kan kräva ngn sort "bevis" på att sökande har tillräckliga förkunskaper och vägra ge plats på kurserna om de känner att bevis saknas. Ibland kan man få göra Nivåbedömningstest på komvux.
    Prövning kan annars vara en annan väg att gå. Inför prövningar behöver man inte uppvisa några betyg. Om du hittar var du kan göra prövning i Arabiska 3, kan du direkt anmäla dig till prövningen. Detsamma gäller alla kurser, bl.a arabiska 4 - alltså att man ej behöver uppvisa några betyg för att få lov att göra prövning.