Emelie
    Hej,

    jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom utbildningen. Jag har tittat på utbildningsplanerna till SYV och de ligger inte jättelångt ifrån det jag läser nu så att säga. Det känns lite surt att "börja om" på något som är så likt även om jag tror utbildningen hade passat mig väldigt bra. Jag skulle vilja jobba med personalfrågor eller då som SYV.

    Frågan är om jag ska satsa på att ta kandidat i beteendevetenskap och hoppas på jobb efter det (läst mycket om att marknaden för både beteendevetare och personalvetare är mycket tuff) eller om jag istället bör satsa på SYV-utbildningen nästa höst.

    Har bra betyg så är inte orolig för att inte komma in, men är väl inte jättesugen på att studera 3 år till. Å andra sidan kommer jag ändå "tvingas" göra det om jag inte får jobb med min beteendekandidat...

    Det som är väldigt viktigt för mig är chansen till jobb, vill inte plugga 3 år till för att känna att jag inte kan få jobb efter utan det är viktigt att det blir rätt denna gång. Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut på 3-5 års sikt för SYV, bor i Skåne. Vilken ingångslön är rimlig (vet att det finns statistik på nätet men tycker att den ofta är missvisande då den kan gruppera ihop flera olika yrken och t.ex. visa för högt). Hur är löneutvecklingen? Vet att 31 inte är "någon ålder" men känns ändå lite motigt att sätta sig i skolbänken igen när jag hellre vill jobba. Samtidigt har jag fått intrycket att det snarare kan vara en fördel som SYVare att inte vara helt grön?

    Många frågor här som ni märker och är tacksam för all hjälp och info jag kan få!

    Mvh,
    Emelie

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Just i Skåne är det mycket svårt att få jobb som SYV på en skola (grundskoIa, gymnasieskola, folkhögskola eller högskola). Detta pga SYV-programmet i Malmö har funnits under många år och för ca 15 år sedan har även utökat antal platser från 72 till 130 utbildningsplatser och det är sedan 15 år kommer ut ca 120 nya Syv-ar i Malmö .. och de flesta av dem vill också få jobb i Skåne, då de är ursprungligen från Skåne eller så har de flyttat till utbildningen och gått i 3 år och kanske träffade en partner, köpte bostad mm. och nu vill stanna i Skåne, för de har hunnit "rota sig" i Skåne.

    Men å andra sidan... Sedan ett par tillbaka började Arbetsförmedlingen ställa strikta krav på sina underleverantörer inom Stöd&Matchning /väglening av arbetssökande/ - på att det bör vara Behöriga SYV-ar. Om det fortsätter vara så att AF ställer samma krav, då kan arbetsmarknaden för behöriga syv-ar fortsätta vara ganska god. Men då måste man vilja arbeta med vuxna arbetssökande där det dagliga arbetet går ut på att försöka fixa jobb åt folk: ta kontakt med arbetsgivare och försöka övertala dem erbjuda anställning eller praktikplats till personer som ofta saknar relevant utbildning (men inte vill eller kan gå den utbildning som de skulle behöva gå). Min personliga uppfattning (utifrån det som kollegorna berättar) är att det jobbet som man som SYV gör inom Stöd&Matchning är väldigt speciell, och passar långt ifrån alla behöriga SYV-ar. Man konfronteras ofta med många tragiska öden och "hopplösa situationer", när den arbetslöse måste få jobb men inte kan.... så om man kan tänka sig arbeta inom det område, så är det just nu mycket gott om SYV-jobb i hela Sverige. Hur det blir i framtiden, vet inte vi. Det beror på om AF ändrar sina krav eller inte.

    Ang. hur du kan bli behörig SYV eller få jobb som SYV...

    Du kan söka till SYV-programmet utan att du hoppar av din nuvarande utbildning och när du är Antagen, ansöka om tillgodoräknande (dvs du kan få besked vilka kurser inom SYV-programmet som du kan "hoppa över" pga du redan har betyg i samma eller i motsvarande kurser). Sedan kan du försöka läsa din nuvarande utbildning /där du har platsgaranti inom programmet - ... om jag förstår dig rätt, så läser du ett Program?/ - och läsa SYV-programmet samtidigt (och speciellt om du får tillgodoräknat dig mycket och det blir i så fall inte så många kurser kvar att läsa).

    Ett annat sätt är att du med den utbildning du får på ditt program - söker jobb som SYV. På skolorna finns det inte strikta krav på att man måste just ha utb från SYV-programmet. Rektor kan dock föredra det, men kan också anställa vem hen själv vill, med en annan utbildning, alltså. Det skulle hjälpa mycket om du redan nu sökte jobb som SYV på deltid på någon skola. Många skolor söker deltids-syvar (förekommer även anställningar på 10% av heltid, dvs en förmiddag i veckan eller en hel dag varannan vecka). Anställning som SYV på 20% på en liten skoIa är ganska vanlig. Men just i Skåne är det, som sagt, "traditionellt svårt" att få jobb som SYV. Jag känner personligen flera SYV-ar som har tvingats flytta från Skåne. Det finns också exempel när folk med Syv-examen arbetar som Utredare på försäkringskassan>>, och med andra jobb som man kan få där man inte behöver vara SYV.

    Sammanfattning:
    om du vill fortsätta bo i Skåne, då är inte SYV-yrket som jag skulle satsa på i första hand. Detta pga det finns väldigt många med den utbildning i Skåne & varje år "spottar" Malmö högskola ut ännu ca 120 nya SYV-ar som alla ska trängas på den skånska arbetsmarknaden.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hejsan, du undrar i din kommentar hur det står till med möjlighet att få jobb som Logoped>>

    ang. prognos "arbetsmarknaden för logopeder" så står det så här i Yrkeskompasen på Arbetsförmedlingens hemsida:

    Personligen tycker jag att det är "mindre bra" att arbetsförmedlingen gör prognos bara på ett års sikt för ett yrke där det tar 4 år att utbilda sig till. Vem är prognosen till för ? Den som redan är inne på sitt tredje eller fjärde år på Logopedprogrammet och ev. funderar på att hoppa av? :) ... för att den som funderar på att söka tiII programmet, är det intressant om det blir möjligt att få jobb om fem år! :)

    • : Hej,
    • : Tack så mycket för ditt svar. Får fundera lite över detta. En helt annan fråga: vet ni möjligtvis hur arbetsmarknaden för logopeder ser ut på 5 års sikt, tycker det är svårt att hitta tillförlitlig info. Har hört att det finns ett större behov än man märker genom att t.ex. titta på platsbanken och liknande då många får jobb under sin VFU/praktik, stämmer detta? Tack på förhand!
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig. :)
    Hanna SYV på Eda gymnasieskola

    Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått.

    1. Umeå Universitet har en överbyggande utbildning på 1,5 år som är till för dem som har utbildning i ett närbesläktat yrke. Utbildningen är på distans så lärare, socionomer, personalvetare m.fl över hela Sverige går den och får 50% av utbildningen tillgodoräknad genom sina tidigare studier.

    2. Studie- och yrkesvägledarutbildningen ger en yrkesexamen, precis som lärare, läkare, civilingenjör, sjukgymnast, socionom med flera. Vem som heslt får inte anställas som studie- och yrkesvägledare utan en yrkesexamen krävs, precis som för lärare får en obehörig bara anställas ett år i taget om ingen annan lämplig finns. Det gäller inom grundskola, gymnasie och vuxenutbildning och styrs av skollagen.

    3. I många delar av Sverige råder en väldigt stor brist på studie- och yrkesvägledare. När jag tog examen detta år blev jag erbjuden 6 jobb varav 4 var kommunala (inom två olika län) och alla var på heltid. Nu som anställd fortsätter jag få jobberbjudanden. Det är många skolor som söker nya studie- och yrkesvägledare för att de inte kan få tag i en behörig SYV och då måste de fortsätta söka någon. Detta är något som skolinspektionen kan ge anmärkningar på och några skolor har t.o.m blivt hotade med vite om de inte anställer behöriga SYV:are. Sen så självklart kan andra ha svårt att finna ett heltidsjobb på vissa orter men av de jag känner som tog examen är det bara 2 st som inte jobbar heltid inom yrket idag. Även de i den södra delen av landet. Utbilda sig gör man oftast för att man vill arbeta inom yrket, sen är det ingen rättighet att få jobb var man vill utan i de södra delarna av landet kan man då bli tvungen att flytta till en början.

    4. Ingångslönerna varierar mycket. I utbildningsorterna är lönerna av logiska skäll något lägre men Lärarnas Riksförbund ser 27 500 som en lägsta nivå. Av de jag känner är 27 000 det lägsta och 31 000 högsta ingånglönen någon fått.

    • : Hej, tack så mycket för ditt svar, det låter ju onekligen bra men känner mig ändå lite kluven nu. Får jag fråga var det var du studerade och om det var många i din klass från Skåne/södra delarna? Vet du om det var det många som lyckades få jobb som SYV inom skolvärlden eller om det var många som fick söka tjänster hos AF, deras underleverantörer och liknande? Jag ska absolut kolla vidare på Umeås överbyggande utb, tack så mycket för tipset!!
    • Hanna : Jag studerade på Umeå Universitet och hade en i min klass i Skåne som idag arbetar på en gymnasieskola även om konkurrensen var tuffare där. De som bor kring Göteborg blev i stort sett headhuntade till sina jobb innan examen. I min klass tror jag det är en eller två som jobbar inom AF eller någon underleverantör. Under studietiden jobbade jag själv med vägledning på ett företag ett tag, vilket nog kan ha hjälpt med lönen senare. Jag tror det är en rätt jämn fördelning mellan grundskola, gymnasium och vuxenutbildning bland oss. Tror någon jobbar inom kommunala projekt också.
    • Anna : Tack så mycket Hanna för din kommentar & för ditt svar! Det kan absolut finnas olika åsikter, och olika svar på samma fråga. Jag uppfattade det som så att Emelie vill stanna i Skåne. Och i Skåne är det "tratidionellt" tuff arbetsmarknaden för Syv-ar. :) Det kan givetvis gå jättebra, men det finns också exempel när man med SYV-utbidning arbetar med någonting helt annat, t om som barnskötare (på dagis). Känner personligen en kvinna som innan SYV-utb var barnskötare och gick tillbaka till sitt gamla barnskötarjobb efter SYV-utb, eftersom hon inte fick Syv-jobbet. 10 år efter syv-utb gav hon upp och stannade på dagis "för gott". Hon fick syv-jobbet UTANFÖR SKÅNE, men kände att hon inte kunde flytta. Känner också många som kände som tvungna att flytta från Skåne , bl a till Göteborg och till Småland - för kunna jobba som syvar. :)