Johanna
    Hej!

    Jag funderar på att läsa till undersköterska på komvux troligtvis med inriktning på sjukvård. Men i april ska jag få barn och undrar därför om man kan pausa sin utbildning sådär mitt i?
    Jag undrar också om det (fram tills april) går att läsa snabbare än heltid/100% om man läser på distans?
    Och hur fungerar det om jag tidigare har arbetat som vårdbiträde i 3 år inom äldreomsorgen - kan jag validera någonting då? Och hur funkar det med praktik?

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    du ställer intressant och viktig fråga men som också är svår att ge konkreta och "allmänna" svar på.

    Det är egentligen så att du måste ta detta med komvux i din kommun.
    För det första, så är det inte garanterat att du kommer in på utbildnignen. Du funderar på att söka, men du har ännu inte sökt; om du ej kommer in - då behöver du inte få reda på hur det skulle ha varit om du kom in.
    Vi vet inte när din utbildning skulle börja... i mitten på januari, antar jag, om du söker till våren. Att läsa på mer än heltid kanske inte är optimalt "för barnet", som man brukar säga... som gravid är det inte bra att överanstränga sig.

    I en situation som du beskriver, brukar man ta det "som det kommer". Barnet kan komma tidigare eller senare, också... det förekommer felberäkningar och barnet kanske kommer första veckan i maj i stället - eller så vill hen ut tidigare och kommer några veckor tidigare än planerat. Jag har i min familj exempel på att min moster var född 2 månader för tidigt; nu arbetar hon som gymnasielärare i engelska och tyska. Hon är frisk och utvecklades normalt, trots att hon var född 2 månader för tidigt. På samma sätt kan din bebis komma i februari, i stället för april. :)
    Mitt råd är att du Söker; sedan om du kommer in - läser du så mycket du kan utan att överanstränga dig; och försöker komma överens med de utbildningsansvariga och med lärarena om hur ni tillsammans löser olika frågor, som t.ex praktik.
    Jag tycker inte du ska avstå från att söka. Sedan när du får plats, kan du tacka Nej till platsen . eller kanske du direkt vill be om "anstånd" - att de på komvux "reserverar" plats för dig vid nästa start som passar dig, när bebisen blir äldre, kanske när hen börjar på dagis.
    Osäkerhetsfaktor här är - OM NÅGON UNDERSKÖTERSKE-UTB. i din kommun kommer att starta när din bebis börjar på dagis sen eller inte. Men det är mycket som är osäkert och går inte att planera i detalj.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Det går att göra ett uppehåll i utbildningen vid föräldraledighet. Omvårdnadsprogrammet i Helsingborg är en heltidsutbildning på heltid (går inte att läsa snabbare) och den är inte på distans. En stor del av utbildningen är på plats på skola samt praktik som innebär att man måste vara på arbetsplatsen. Jag lägger en länk till informationsbladet om utbildningen >> där det också finns kontaktuppgifter direkt till skolan om du har fler frågor.

    Skolan arbetar med validering och det är kanske det du ska börja med. Har man arbetat minst 1 år inom vården så finns det goda möjligheter att validera av en del ämnen under 10 veckor och därefter läser man de kurser som man har kvar. Du kan ansöka om validering i webbansökan.

    Sedan tycker jag att du kan ta kontakt med oss på vux i Helsingborg. Du är välkommen på vår drop-in så kan du få mer information om hur du ska gå tillväga vid validering.

    https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2015/01/vard-och-omsorg-hermods-hosten-2017.pdf

    Ha det bra.

    ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN
    Vuxenutbildning Helsingborg